Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Jesienka

Ako sa dni skracujú a tiene predlžujú, na lúkach a lesných stráňach sa začínajú objavovať jemné kvietky lilavej farby. Rastlina, ktorej tieto kvety patria, sa volá jesienka. Mnohí si ju mýlia s krokusom, ktorý kvitne na jar. Jesienka kvitne koncom leta a dáva na vedomie, že jeseň je už predo dvermi.

Aj mne sa ju podarilo nájsť pri včerajšej vychádzke do Schlosshofu. Prvý raz som túto rastlinku objavila  iba pred rokom a tiež som si ju vtedy zmýlila s krokusom. Keďže včera veľmi fúkal vietor, jemné kvietky boli v neustálom pohybe a preto sa mi fotili dosť ťažko.

Z internetu som zozbierala niekoľko dôležitých informácií o tejto rastline. Jej botanický  názov je jesienka obyčajná (Colchicum autumnale). Ako som už písala, kvitne koncom v auguste až v októbri a botanici ju zaraďujú do čeľade ľaliovité. Veľmi dôležité je vedieť, že táto liečivá rastlina môže byť za určitých okolností jedom. Predpokladá sa, že už Medea z Kolchidy používala práve jed z jesienky.  Jedovatá látka, ktorú rastlina obsahuje, je jedným z najprudších jedov a volá sa kolchicín (z Kolchidy – kolchicín). Najviac sú jedovaté podzemné hľuzy, ale nebezpečná je celá rastlina a toxická zvykne byť aj voda vo váze, do ktorej sme vložili jesienky. Jedovatá je nielen pre ľudí, ale aj pre zvieratá. Môže sa teda od nej otráviť aj dobytok, ktorý spása pasienky, kde rastie tento nevinne vyzerajúci krásny kvietok.

V anglicky hovoriacich krajinách sa jej hovorí aj naked lady. A to preto, že nemá listy a jej  okvetné lístky zrastené do dlhej rúrky vyrastajú priamo z podzemnej hľuzy. Síce sa kvet opeľuje v jeseni, ale až v nasledujúcu jar z neho vyrastá plod – tobolka. V jeseni nie je vidno žiadne listy, vyrastajú až na budúcu jar. Sú podlhovasté, lesklé a podobajú sa listom medvedieho cesnaku, preto je ľahké zmýliť si ich.

Určite ste sa už mnohí s touto rastlinou a jej kvetom stretli. A tým, ktorí ešte jesienku nevideli, sa bude určite páčiť.

14 responses to “Jesienka

  1. Isia 7. septembra 2012 o 17:38

    Danielka, veľmi si ma potešila týmto článkom a krásnymi fotkami. Pred rokmi som si tento jemný kvietok tak trochu sebecky privlastnila. Som narodená na prvý jesenný deň, takže mi tento jesenný kvietok prišiel nejako vhod. Priznám sa však, že som ju videla naživo len raz v živote.

  2. Daniela 7. septembra 2012 o 18:31

    Tom ma teší, že som ti urobila radosť. Aj ja som videla tento kvietok iba druhý raz v živote. Šafran som tiež videla iba raz, vo Vysokých Tatrách. Nechodievam na tie správne miesta, kde takéto kvietky kvitnú. Veď aj tieto sú z Rakúska.

  3. Isia 7. septembra 2012 o 19:15

    Šafran som nemala zatiaľ šťastie vidieť, ale čo ma minulý rok na jar prekvapilo, bol poniklec. Dovtedy som ani nevedela, že nejaký taký kvet existuje. Trochu mi pripomína spomínaný kvietok, lebo je fialovkavý.

  4. Daniela 7. septembra 2012 o 19:45

    Nepoznáš šafran náhodou pod menou krokus? Mám fotky toho miesta, kde som tie kvietky videla. Bolo to vo V. Tatrách – https://skydrive.live.com/#cid=A6A34096B4A81F3A&id=A6A34096B4A81F3A!1235
    Poniklec je chránená rastlina, rastie hlavne v Tatrách, ale ja som ho raz videla aj u nás na Devínskej Kobyle. Je to krásny kvet, ale je tmavší ako jesienka alebo krokus.

  5. Jarka 7. septembra 2012 o 20:00

    To vážně není krukus(šafrán)? Ten přeci taky kvete bez zelených listů a na podzim. Každopádně, je to moc hezká něžná květinka.

  6. Daniela 7. septembra 2012 o 21:07

    Jarka, presne pred rokom sme sa na túto tému bavili v komentároch:
    http://mimiajejsvet.blogspot.sk/2011/08/popri-rieke-morave.html
    Nájdi si tam svoj komentár 🙂

  7. Natty 8. septembra 2012 o 5:05

    Danielka, při prvním pohledu jsem myslela, že je to krokus – jinak šafrán, vidím, že jméno má jiné a také, krokus kvete časně zjara … V horních komentářích vidím nějakou debatu na podobné téma…No nevadí, ať tak či onak, kvítek je to něžný a určitě zdobí a je pastva pro oči. Hezký víkend.

  8. Jarka 8. septembra 2012 o 9:06

    Tak na to už jsem úplně zapomněla a jen doufám, že se za rok nebudu zase opakovat. 😀 😉

  9. Daniela 8. septembra 2012 o 9:07

    Niekedy sa aj sama sebe čudujem, že si na niektoré veci pamätám, lebo aj ja už dosť zabúdam 😦

  10. Daniela 8. septembra 2012 o 9:10

    Áno, o tých menách píšem aj v texte článku aj v komentároch – krokus a šafran je to isté a toto je jesienka. Vlani ma na to upozornila niektorá česká blogerka, pretože som k fotke v albume, na ktorý som uviedla link napísala, že sú to krokusy. Takže už teraz budem vždy vedieť, že tie v jeseni nekvitnú.

  11. Isia 9. septembra 2012 o 22:27

    Uf, to som naozaj nevedela, že krokus je vlastne šafrán. No, zase som sa niečo nové poučila. Na fotkách som sa pokochala, príroda na nich je unášajúca.
    Čo sa poniklecu týka, ja som ho mala možnosť vidieť u kamarátky pri chate neďaleko Piešťan. Tiež som si ho musela ihneď zvečniť do foťáku, tak sa mi páčil.

  12. Daniela 9. septembra 2012 o 22:41

    Aj ja som googlila kvôli poniklecu. Zo školských liet som mala zafixované, že je to rastlina Vysokých Tatier. No ako som sa teraz dozvedela, rastie na viacerých miestach Slovenska, je ich aj viac druhov. Dokonca sa pestuje aj v záhradách. Našla som aj tento článok:
    http://www.ta3.com/clanok/13345/vzacny-poniklec-slovensky-je-na-ustupe.html

  13. Hanka 17. septembra 2012 o 20:36

    Ocún je krásná něžná kytička, už jsem jich letos pár taky viděla, … podzim je tady!

  14. Daniela 19. septembra 2012 o 9:22

    Je to naozaj tak. Aj pri mojich víkendových výletoch som na jednom mieste narazila na tento jemný kvietok ohlasujúci jeseň.

Pridaj komentár

