Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Čo mi robí radosť v noci

Tak a teraz som použila nadpis, ktorý by mal vraj prilákať zvedavých čitateľov 🙂  Že ste sem klikli hlavne preto, lebo ste zvedaví, čo je tou mojou nočnou radosťou? A že očakávate poriadne pikantnosti? Bohužiaľ, žiadne pikantnosti vám neprezradím. Iba to, že tú radosť v noci mi robí jeden z kvietkov, ktoré už niekoľko rokov pestujem.

Najprv to bolo iba na balkóne, teraz už po druhý rok aj vonku pri dome. Je to kvet určený pre radosť v noci, podľa neho dostal aj meno –  Nocovka jalapovitá (Mirabilis jalapa).  Táto letnička rozkvitá podvečer a kvitne ešte aj v dopoludňajších hodinách. S pribúdajúcim slnkom sa jej kvety zatvárajú a odkvitajú. Píše sa o nej, že má príjemnú, akoby jemnú parfumovú vôňu. Priznám sa, ja ju necítim. Asi som kvety nevoňala v správny čas, lebo s pribúdajúcimi rannými a dennými hodinami stráca aj vôňa kvetov na svojej intenzite.

Prvý raz som sa s týmto kvetom stretla ešte dávno pradávno, keď sme boli na prvej dovolenke vo vtedajšej Juhoslávii. Domáca, kde sme boli ubytovaní, ju pestovala na priedomí, kde sme po večeroch sedávali spolu s domácimi. Už vtedy som priniesla semienka tohto kvetu, no nikdy som si ich nezasadila. Zasadila som ich až rok po návrate z mojej prvej dovolenky v Gradaci. Pri čakaní na autobus, ktorý nás mal odviezť domov, som si v hotelovom areáli nazbierala zopár semien tohto kvetu a na ďalší rok som si ich zasadila na balkóne. Bohužiaľ, zachovali  sa mi už len dve farby tohto kvetu, hoci tento kvet kvitne širokou škálou farieb, dokonca sú aj také, že na jednom kvete sú dve farby. Ale o rok už budem mať aj žlté, aj oranžové. Semená týchto farieb som si bola nedávno pozbierať v okolí, kde ich tiež pestujú. Ja mám cyklámenové a biele. Keďže mi na balkóne kvitne len tá cyklámenová, dnešné fotografie sú hlavne tejto farby. Ráno sa mi nikdy nechce ísť dolu, aby som odfotila v plnom kvete aj tie biele. Fotografie nocovky som uverejnila pred časom už aj

 TU.

Nocovka jalapovitá kvitne od druhej polovice júna až do októbra – do prvých nočných mrazov. Jej podlhovasté lievikovité kvietky pôsobia večer ako žiarivé visiace zvončeky. Jej pestovanie je nenáročné, preto ju doporučujem aj vám.

13 responses to “Čo mi robí radosť v noci

  1. Natty 30. augusta 2012 o 7:07

    Danielka, radost ti v noci dělají moc pěkná kvítečka, a popravdě je vidím prvně. Možná to bude tím, že v noci spím jako dudek. 🙂 Ale fotečky jsem si ráda prohlédla a přeji ti pěkný den i noc.

  2. Daniela 30. augusta 2012 o 7:31

    Určite ti z nich semienka dám.

  3. Daniela 30. augusta 2012 o 7:34

    Bola som viackrát na tej stránke, no nikdy mi nenapadlo, že by som sa tam mala aj registrovať. Musím sa tam lepšie poobzerať, čo všetko tá stránka ponúka. Ďakujem.

  4. Daniela 30. augusta 2012 o 7:35

    Keby si ich niekde stretla, tak ich stíhaš vidieť, lebo začínajú kvitnúť o takom čase, kedy ešte nespíš a kvitnú ešte aj dopoludnia 🙂 Normálne sa teším, že som aj ja konečne ukázala niečo, čo každý nepozná 🙂

  5. Jarka 30. augusta 2012 o 9:23

    Můžu tě Danielko, ubezpečit, že jsem žádné noční pikantnosti nečekala, protože jsem soudila podle sebe a já v noci nejraději spím. 😉 Tuto drobně kvetoucí kytičku vůbec neznám, roste a kvete pěkně nahusto a moc se mi líbí.

  6. Daniela 30. augusta 2012 o 9:47

    Jarka, ešte že za tou tvojou prvou vetou je ten žmurkajúci smajlík 😛

  7. Giga 30. augusta 2012 o 15:13

    Śliczne są kwiatki, które ci wyrosły z nasionek gdzieś tam zebranycych. Pozdrawiam.

  8. annapos 30. augusta 2012 o 18:46

    Máš hezké pohledy na kytičky, jsou mým podobné.

  9. Daniela 31. augusta 2012 o 7:39

    Pred dvomi dňami som zbierala semienka pre moju známu a keď dozrejú ďalšie, tie odložím pre teba. Potom ti dám vedieť.

  10. Katka 31. augusta 2012 o 9:25

    A já jsem se zase na noční pikantnosti těšila, i když jsem tušila, že nebudou 🙂
    Překvapuje mě, že pěstuješ ze sebraných a ne koupených semen. Ony se pak ty odrůdové vlastnosti různě štěpí a mění. I když – mám pocit, že kupované osivo v poslední době stojí za houby. Rozhodně nevyroste to, co je na obrázku. Letos jsem si třeba předpěstovala barvenou směs řebříčku a mám barvu jen jednu, navíc ošklivou – zašlou bílo-šedo-růžovou.

  11. Daniela 31. augusta 2012 o 9:34

    Vieš, koľko semien som na jar kúpila? A chceš vedieť, koľko rastliniek mi z nich počas leta robilo radosť? Môžem ich spočítať na prstoch jednej ruky. Keby to bolo v mojej vlastnej záhrade, tak by som bola ochotná do toho znovu investovať aj peniaze, ale takto je dosť, keď do toho investujem čas a moju prácu. Aj tak sú niektorí ľudia tak zlí, že mám odsledovaného jedného chlapa, ktorý svojho psa navádza na potrebu presne na to miesto s kvetinovým záhonom. Keď som sa s ním raz náhodou stretla aj zoči-voči tam dole, upozornila som ho, nechci vedieť, aký titul som dostala. Tie semienka mi buď vyzobali vtáky, ktorých tu je hojno alebo mali slabú klíčivosť. Niektoré som siala najprv na balkóne, ani z nich mi toho veľa nevyrástlo. Keď sa raz budem veľmi nudiť, tak naskenujem všetky obaly tých semien, pretože som si ich odložila 🙂

  12. Daniela 1. septembra 2012 o 13:11

    Dočítala som sa, že sa dajú prezimovať aj hľuzy z tohoročných rastlín. Ak máš podmienky na ich uskladnenie, môžem ti dať po sezóne aj tie korene. Aspoň by sme vyskúšali, či to naozaj funguje. Ja nemám na to v paneláku podmienky.

  13. Daniela 7. septembra 2012 o 14:51

    Ja mám dokonca z tých rastliniek, ktoré si pestujem z vlastných semien ešte väčšiu radosť, ako keď to je z kupovaných. No tá moja posledná kúpa na jar tohto roku veľmi úspešná nebola.

Pridaj komentár

