Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Čo ste možno nevedeli alebo zaujímavosti z leteckého neba

Pred niekoľkými dňami prebehla médiami informácia o tom, že lietadlá írskej spoločnosti Ryanair museli núdzovo pristáť kvôli nedostatku paliva. Touto kauzou sa začal zaoberať španielsky úrad pre leteckú  bezpečnosť, pretože práve na ich letisku vo Valencii požiadali o núdzové pristátie až tri lietadlá tejto leteckej spoločnosti.

Citácia článku na stránke http://www.webnoviny.sk:

“Španielsky úrad pre leteckú bezpečnosť vyšetruje írsku nízkonákladovú leteckú spoločnosť Ryanair vo veci údajných núdzových pristátí pre nedostatok paliva na palubách ich strojov.

Úradom na Pyrenejskom polostrove sa totiž nepozdávajú tri vyžiadané prednostné povolenia lietadiel írskej leteckej spoločnosti na pristátie z konca júla na letisku vo Valencii, ktorého operátor sa minulý týždeň obrátil so sťažnosťou na príslušné miesta.

Stroje spoločnosti nemohli pre zlé počasie pristáť v Madride a museli ich presmerovať do tretieho najväčšieho španielskeho mesta. Riadiaca veža ich zaradila na čakaciu listinu, no po oznámení pilotov Ryanairu o obmedzenom množstve paliva dostali prednostné právo na pristátie.

Španielsky zväz pre ochranu spotrebiteľov preto v utorok požiadal o trojročný zákaz lietania a pokutu 4,5 milióna dolárov pre nízkonákladovú spoločnosť. Ryanair v stredajšom stanovisku všetky obvinenia odmieta o hovorí o normálnych pristátiach.

Lietadlá mali údajne dostatok paliva ešte na 30 minút, a to aj po čakaní a následnom vynútenom presmerovaní z Madridu do Valencie. Írske médiá pritom minulý týždeň informovali o prísnych kontrolách množstva načerpávaného paliva zo strany Ryanairu a povinnom písomnom vysvetľovaní pilotov, ktorých stroje prekročili limit spotreby pohonných látok.”

Keď som si tento článok prečítala, spomenula som si na moje screeny leteckej oblohy, ktoré mám v počítači. Aby ste totiž vedeli, ja trpím takou maličkou úchylkou. Chodievam sa dosť často pozerať na stránku www.flightradar24.com. Sledujem lietadlá. Väčšinou ma popadne kliknúť na stránku vždy vtedy, keď počujem nad hlavou zvuk lietadla a to viem, že buď štartuje, či pristáva niečo u nás v Bratislave alebo je to lietadlo, ktoré pred chvíľou vzlietlo vo Schwechate, prípadne sa tam chystá pristáť.  A ja som vtedy zvedavá, odkiaľ, či kam to lietadlo letí.

Myslíte si, že keby ste sedeli v lietadle, ktoré sa s vami niekde blízko cieľového letiska vrtí niekoľkokrát do kolečka  na oblohe, že by ste to zistili? Asi nie. Pozrite si aj vy, čo robí viedenská veža s lietadlami, ktoré sa chystajú pristáť na jej letisku. Keď tých pár mojich screenov uvidíte, prídete aj na to, prečo sú letenky tak drahé a že to lietanie až tak rýchle vždy nie je. Ani sa potom nečudujem, keď sa lietadlu minie zásoba paliva a žiada o núdzové pristátie.

Takto vyzerá letecké nebo približne okolo 17. hodiny letného SEČ. Keď sa na tú mapku človek pozerá, tak sa potom ani nemôže čudovať, že letiská kapacitne nestačia.

4 responses to “Čo ste možno nevedeli alebo zaujímavosti z leteckého neba

  1. Pet 22. augusta 2012 o 17:19

    Pekna uchylka. Tym trasam na screenoch moc neverim. Napr. Linka z Baku (2screen) je Airbus 319 a ten sa na takej malej ploche asi neotoci. Okrem toho tie zakruty su dost ostre. Mozno ide o nejaky problem s trackerom. Viem, ze ked lietadla musia kruzit okolo letiska, tak su to vacsie vzdialenosti. Okrem toho Schwechat nie je az take frekventovane letisko. Prave dnes som skoncil tri dni pobytu v mestecku a lietadla pristavali cez den v cca 5 minutovych intervaloch. Vcera vecer to bolo trochu divokejsie a medzi 8-9 startovali v 2 minutovych intervaloch.

  2. Daniela 22. augusta 2012 o 18:31

    Nuž, tie zákruty som neupravovala do tých ostrých uhlov 🙂 Je rozdiel v akom rozlíšení si tú mapu pozeráš, ale sama som si viackrát všimla, že keď nejaké lietadlo sledujem, tak sa tá čiara trošku upravuje. Ako keby to na tú mapku zaznamenávalo s malým oneskorením. Tieto konkrétne lety som skenovala 26. júla približne o 19,30 hod. a určite pristávali hustejšie ako jedno lietadlo za 5 minút. To, že ich takto nechávajú oblietavať nie je vôbec zriedkavá situácia, veď ja som sa už do tej mapy dosť napozerala 🙂 To Baku bol Airbus 320, skoro identické s A319. Neviem, koľko lietadiel denne pristáva a štartuje vo Schwechate, ale našla som informáciu o Frankfurte n/M. Tam je to denne až 1450 pohybov – teda štartov plus pristátí. V tejto chvíli pristávajú lietadlá vo Schwechate bez tých krúžení naviac.

  3. Pet 22. augusta 2012 o 23:06

    Wien je cca polovica Frankfurtu. 674 denne.http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafen_Wien

  4. Daniela 25. augusta 2012 o 9:31

    Ďakujem za link. Bola som aj predtým na tej stránke, ale je tam toho tak veľa, že sa mi nechcelo celým článkom prehrýzať 🙂

Pridaj komentár

