Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Ekologický repelent

Určite každý, kto občas vyjde do prírody, sa už s touto rastlinou stretol. Včera som si všimla, že už zase kvitne. Je to vratič obyčajný. Rastlina so žltými kvetmi v tvare malých gombičiek. Doteraz som nevedela jeho názov. Moju záľubu vo fotografovaní vidím pozitívne aj preto, že je to ďalší spôsob môjho samovzdelávania. Hľadala som na nete, ako sa rastlina volá a čo sa o nej dozviem.

Rada by som aj vás zoznámila s niektorými poznatkami, ktoré som sa o tejto rastline dozvedela:

Podľa informácií na internete, rastie hojne na skalnatých brehoch, popri cestách a železničných násypoch. No podľa mojej skúsenosti rastie aj popri dunajskej hrádzi, kde nie sú ani skalnaté brehy, ani železničné násypy.

Rastlina má gáfrový pach a horkokorenistú chuť a vo väčších množstvách je pri vnútornom použití jedovatá. Jej silný zápach odpudzuje dotieravý hmyz.  Aby ste od seba odpudili hmyz, stačí natrhať zopár listov vratiča, požmoliť ich v prstoch a dať do vrecka vášho oblečenia.  Zväzky vratiča obyčajného sa zvyknú umiestňovať na okná, aby odpudili muchy, vetvičky sa umiestňujú do lôžkovín, aby odháňali mole.  Jeho kvety sú zlatej žltej farby sa používajú aj ako prírodné farbivo. V malom množstve sa tiež môžu dať do šalátov. Ich chuť je vraj jedinečná.

Takže – ak budete mať pri sebe listy vratiča, muchy a komáre vás budú obchádzať. Len aby vás neobchádzali aj vaši priatelia 🙂 Priznám sa, že som kvety vratiča, ani jeho listy nikdy nevoňala. Určite tak pri najbližšej príležitosti urobím a jeho kvety si prinesiem aj domov.

10 responses to “Ekologický repelent

  1. Daniela 16. augusta 2012 o 22:18

    Ja si ich tiež nosím domov, pretože sa mi páčia:-)

  2. Daniela 16. augusta 2012 o 22:34

    A prečo dnes tvoj text vyzerá takto? Ja som si ich ešte nikdy domov nepriniesla, pritom ho tu rastie požehnane.
    Najbližšie si ho aj ja prinesiem, aj keď muchy k nám na siedme poschodie veľmi nelietajú. Ani komáre. Chvalabohu. Zato mi na balkón chodia sýkorky. Nevedela som, čo im tam chutí. Vošky na kvetoch.

  3. Jarka 17. augusta 2012 o 11:34

    Tato rostlinka u nás roste snad všude, škoda, že jsem o její vlastnosti, odpuzovat hmyz, nevěděla dřív, zase má ze včerejška dva nové kousance na předloktí pravé ruky a svědí to jak ďas! 😀

  4. Natty 18. augusta 2012 o 5:23

    Danielko, stejně jako Jarka, ani já nevěděla jakou moc má tato skromná rostlinka a tak se na ní také zaměřím. Proč dávat peníze, když máme kolem sebe přírodu. Děkuji za poučení. Pěkný víkend.
    P.S. Rybník se jmenuje Hadina a pod tímto nazvem ho najdete.

  5. Pet 18. augusta 2012 o 23:04

    Skus mast Fenistil

  6. Giga 19. augusta 2012 o 0:28

    Nie wiedziałam , że ten kwiat ma takie zastosowanie. Jest na mojej łące i w moim ogródku. Muszę je zerwać do wazonu. Pozdrawiam.

  7. Daniela 19. augusta 2012 o 7:34

    No vidíš, ani nevieš, čo ti doma rastie 🙂

  8. VendyW 24. augusta 2012 o 19:10

    Tak, tak vratič je zajímavá bylinka, podobně voní(smrdí) i řimbaba, tak se u nás jedna květinka jmenuje Kopretina řimbaba, ostatně i vratič patří do stejného rodu jak kopretiny. Ale já ho používala do suchých aranžmá, dobře se suší a dlouho drží barvu….

  9. Daniela 24. augusta 2012 o 19:47

    Len mám taký pocit, že jeho tohoročné kvitnutie bude veľmi krátke, pretože tu u nás vôbec neprší a začiatkom týždňa som videla, že je už hnedý. Vzala som si pár halúziek so sebou k vode, lebo ma tam vždy obťažujú rôzne mravce a muchy, ale tam vonku to asi nepôsobilo 😦 Chcem si ho tiež natrhať a doniesť domov na suchú kyticu. Práve včera som videla na jednom blogu veľmi pekný venček na dvere z tohto zaujímavého kvetu.

  10. Pingback: Vratič obyčajný (Tanacetum vulgare L.) | FAREBNÝ SVET

Pridaj komentár

