Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Síce nevonia, ale jej kvet je nádherný

Asi mnohí už podľa nadpisu vedia, o akej rastline budem písať. Vlastnosti, ktoré som opísala v nadpise má aksamietnica. Na túto rastlinu si spomínam z raného detstva, ani za toľko rokov sa  neprestala pestovať. Myslím si pritom, že tento kvet ani nemal také fázy obľúbenosti a neobľúbenosti,  ako je to u iných kvetov. Je ho vidieť po tie roky stále  rovnako. Obľúbený je hlavne pri výsadbe parkov a  záhonov, ktoré zdobia mestá. No určite ho pestoval už každý vo svojej záhradke alebo na balkóne. Podľa mňa je to jeden z najvďačnejších kvetov, lebo dokáže za jedno leto vyrásť a vykvitnúť aj dvakrát. Z odkvitnutého kvetu sa vytvorí semeno a to dokáže vyrásť a vykvitnúť za sezónu ešte raz. Nie raz sa mi tak stalo.

Jediným nedostatkom aksamietnice  je to, že namiesto toho, aby voňala, ona smrdí. Presnejšie, nesmrdí  jej kvet, ale listy.  Na základe tejto jeho vlastnosti je schopná odpudzovať škodcov a ochraňuje pred nimi aj iné rastliny, ktoré sú vysadené v jej blízkosti.  Rozlišuje sa farbami aj svojou výškou. Od úplne nízkych, cez strednú výšku až po vysoké  skoro pol metra. Jej farby sú žltá, oranžová a žlto-bordová a aj veľkosť kvetov je rôzna.

Mnohí asi poznáte túto rastlinu pod názvom afrikán, ale to nedokazuje, že pochádza z Afriky. Jej pôvod je v Mexiku. Svojimi žiarivými farbami dokáže spestriť každý záhon, či balkón. Ja na tento kvet nedám dopustiť. Dokonca ho občas odrežem aj do vázy, kde vydrží veľmi dlho. A jeho ďalšou užitočnou vlastnosťou je to, že jeho korene sú schopné vyrobiť toľko humusu, ako keby sme použili zelené hnojenie.

Zaujímavosťou je, že aksamietnicu môžeme nájsť v rôznych deodorantoch a parfémoch, ako jedlým kvetom ním môžeme ozdobiť zeleninové alebo ovocné šaláty a jej kvet sa používa aj ako surovina na čaj na upokojenie žalúdka.

Pre vás, čo to občas preženiete s alkoholom je tu táto rada:  Proti opici a ňou vyvolanej migréne si uvarte silnejší čaj z aksamietnice. Jej čerstvé alebo usušené kvety zalejte horúcou vodou a nesladené vypite. Ako vidíte, tento kvet má naozaj všestranné využitie 🙂

Zdroj: http://www.moda.sk
14 responses to “Síce nevonia, ale jej kvet je nádherný

  1. Jana Chmelová 7. augusta 2012 o 18:19

    To som netušila, že má využitie aj v kuchyni. Žeby som vyskúšala? Aj ja ju mám na balkóne. Krásny kvet, máš pravdu…

  2. EvaMaria 7. augusta 2012 o 18:34

    Ahoj Danka, kvet je to pekný aj v záhone vyzerá dobre … v záhrade mojej maminy to vyrastá do veľkej výšky a páči sa mi to … taktiež som nevedela o jej účinkoch, dobre vedieť,ďakujem za radu…

  3. Daniela 7. augusta 2012 o 18:40

    Vidíš, zabudla som dať medzi fotografie aj tú, ktorú zvykneš mať na balkóne a fotila som ti ju nedávno v meste. S tými drobnými kvietkami.

  4. Daniela 7. augusta 2012 o 18:41

    U vás pod horami sa tento kvet nepestuje? Pred rokom som posielala semienka aj Ľubke do L. Aj som sa jej zabudla spýtať, či ich má aj tento rok.

  5. pizlik1 7. augusta 2012 o 19:05

    My jsme jeden rok měli afrikány s obrovskými hustými květy. Byly to veliké koule. Vůbec nevypadaly jako afrikány. Z jejich semínek už ale vyrostly zase takové ty normální.

  6. Daniela 7. augusta 2012 o 20:03

    Poznám aj také, ale ešte som ich nikdy nepestovala. Truhlíky na balkóne by asi neboli tým pravým prostredím, kde by vyrástli. S tými vyšľachtenými kvetmi je to vždy tak, že z ich semien sú už len také obyčajné kvety. Ja mám skúsenosti s petúniami.

  7. Ľubica 7. augusta 2012 o 20:10

    Prekrásny kvietok a tie, ktoré vyrástli aj tento rok na našom záhone veru pekne voňajú. A voňali aj minulý rok. Žlté však medzi nimi nie sú, takže vieš čo ťa čaká a neminie. Vopred ďakujem.

  8. Daniela 7. augusta 2012 o 20:19

    Už som si nazbierala semienka v Sade JK, keď som tam bola fotiť tieto kvety. Niektoré sú z môjho balkóna, ale tie veľké záhony sú odtiaľ. Ale určite si to miesto spoznala. Pôjdem tam znovu, lebo semienka tej farby, ktorá je na fotke č. 6 som nezobrala. Sú zvláštne, také zamatovo melírované. Určite myslím aj na teba.

  9. EvaMaria 7. augusta 2012 o 22:11

    pestuje sa Danka, mam aj ja záhrade , žltý a jeden je oranžovobordový , ten pomarančový na tvojich fotkách sa mi páči …

  10. Daniela 7. augusta 2012 o 22:12

    Nazbieram semienka aj pre teba 🙂

  11. Vendy 8. augusta 2012 o 21:42

    Jejda, afrikánky!
    To jsou nádherné kytky. Jak říkáš, sice nevoní, ale nadělají parády. Jsou jak malé sluníčkové ostrůvky. Stačí jim i nenáročná místa a nemusí se o ně tolik pečovat. Jsou houževnaté. A kvetou dlouho, hodně dlouho, až do mrazů…
    Nádherné kytičky, vzbuzující dobrý pocit.

  12. Daniela 8. augusta 2012 o 22:49

    Máš vo všetkom pravdu a preto sa mi tak páčia, aj keď smrdia.

  13. Jana Chmelová 8. augusta 2012 o 23:24

    Tenkolistá /úzkolistá/ aksamietnica… veľká škoda, že sa mi ju už dva roky nepodarilo dostať na balkón 😦 teraz mám vysoké, polmetrové a zopár klasických.

  14. VendyW 15. augusta 2012 o 8:51

    Afrikán/aksamitník je vděčná květinka, a dnes už je v mnoha podobách, měla jsem dokonce vysoké bílé i meruňkové a má tu výhodu že není nijak náročná na svoje místo. Tím že pochází z Afriky je i dost tolerantní k tomu, že je občas i na suchu. V truhlících nadělá spoustu parády. a e veřejných výsadbách je to hvězda. Dokonce jak píšeš o tom zeleném hnojení, prodávají přímo směs afrikánů které se jako zelené hnojení používají. Měla jsem je jednou na záhně vyseté a vhledem k tomu že se zarývaly i s listy záhon se zbavil i různých škůdců….

Pridaj komentár

