Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Maturantka Eva

Poznáte ju? Maturantiek s menom Eva pozná každý určite kopu, ale tú, na ktorú myslím ja, na tú ste už asi  zabudli aj tí, ktorí ste o nej kedysi čítali. Písal o nej Ferdinand Gabaj v rovnomennom románe, ktorý vyšiel vtedy, keď som mala iba dva roky. Roky plynuli, ja som sa naučila čítať a medzi knihami, ktoré som v detstve hltala, bola aj Gabajova Maturantka Eva.  Príbeh o mladom dievčati z odľahlej dediny západoslovenského kraja, ktoré prišlo študovať do Bratislavy na zdravotnícku školu.  Viac z deja tejto knihy nájdete na stránke bojnickej knižnice.

Viete, prečo som si na ňu spomenula teraz? Po toľkých rokoch? Vďaka internetu, vďaka wikipédii a vďaka tomu, že bývam v Petržalke. Vraj v Ovsišti. Áno, aj ja vždy každému na otázku, kde bývam,  odpoviem, že v Ovsišti. Aj keď viem, že na plániku, ktorý sme dostali k bytu, bolo napísané, že časť, v ktorom sa náš dom nachádza, je Starý háj. Na tom ale teraz vôbec nezáleží.

Keď sme sa na jar v roku 1979 nasťahovali do Petržalky, bolo mi do plaču z toho, ako to tu vyzeralo. Jedno veľké stavenisko, kde neboli upravené chodníky, kde nebola žiadna zeleň. Vlastne bola, v lesíkoch obďaleč, ktoré tu zostali z minulosti a v starom Ovsišti, v ktorom stálo v tom čase ešte niekoľko domov a stála tam aj škola. A tu prichádzam k tomu, čo som sa dozvedela na wikipedii. V tejto škole učil aj Ferdinand Gabaj. Autor románu Maturantka Eva. Takže preto ten obšírny začiatok. Chcela som vám tu napísať, na čo všetko som si pri čítaní  wikipédie v súvislosti s románom od Ferdinanda Gabaja spomenula.

Do starého Ovsišťa viedli často naše kroky počas prechádzok s deťmi a bolo nám smutno, keď sa aj do tejto časti Petržalky zahryzli lyžice bagrov. Na  mieste  starého Ovsišťa vyrástol školský areál. Patrí ekonomickej univerzite. Ale tá stará  škola tam stojí dodnes. Už v nej bolo všeličo, napríklad aj súkromné gymnázium. Čo je v budove teraz? Vlastni ani neviem. Na prízemí je v jednej časti nejaká reštaurácia. Ľutujem, že v tých časoch som neprepadla dnešnej záľube, foteniu. Nemám ani jednu fotografiu  zostatkov starého Ovsišťa 😦

V súvislosti  so starou Petržalkou som písala už aj na blogu Mimi a jej svet. Tiež to bolo vďaka knihe Kavka z periférie, ktorú som kedysi  čítala. Viete, čo by ma potešilo po zverejnení tohto článku? Keby sa mi tu pod ním v komentároch ozval niekto, kto mi potvrdí, že budova, ktorú uvádzam na fotografiách ako bývalú školu z Ovsišťa,  ja naozaj tá škola a že sa nájde niekto, kto do nej v minulosti chodil.

Táto budova zostala ako jediná z pôvodných budov starého Ovsišťa, ktorá sa nachádza v areáli ekonomickej univerzity.

A takto vyzerá dnes areál ekonomickej univerzity, ktorý vyrástol na mieste starého Ovsišťa.

9 responses to “Maturantka Eva

  1. Katka 4. augusta 2012 o 16:01

    Tak to jsem taky zvědavá, jestli se ti splní přání. Spisovatele neznám, v knihovně ho nemají, nezmizel v dějinách? U vás se ještě čte? Jediné, co k tomuto vím je, že jsem na VŠ měla spolužáka Gabaje, ale to byl Marián. Ani už nevím, odkud byl, natož kde je teď. A to je k tvému příspěvku trochu málo.

  2. Daniela 4. augusta 2012 o 16:55

    To som aj ja veľmi zvedavá. Zatiaľ si článok prečítali dve desiatky ľudí, no ty jediná si naň reagovala. Od toho Gabaja som žiadnu inú knihu nečítala, asi ich veľa nenapísal. Pozrela som si jeho životopis a v rokoch, kedy si približne chodila na VŠ, už bol tento učiteľ a spisovateľ na dôchodku. Takže jeho syn to asi nebol. Okrem iného napísal dotyčný aj zbierku poviedok Katka a Kata .-)

  3. Ľubica 8. augusta 2012 o 13:36

    Maturantku Evu som čítala už po jej prvom vydaní a za celý svet si neviem spomenúť, či nebola zaradená do povinného čítania pre stredné školy. Chcela som si oživiť dej knižočky, ale na moje veľké počudovanie som ju vo svojej knižnici nenašla a to je dobré znamenie, že sa niekomu veľmi páčila a nepokladal za potrebné mi ju vrátiť.

  4. Daniela 8. augusta 2012 o 15:02

    Ja som to nebola! Čítala som ju možno ešte na základnej, najneskôr niekedy na strednej. Ale ako povinnú literatúru určite nie, lebo z tej som tuším nečítala vôbec nič 😦 Zo zásady 🙂 A na záver, nemám rada tých, čo si požičiavajú knihy a nevracajú ich. Aj ja mám prázdne miesta v knižnici, no netuším, u koho tie knihy sú.

  5. Jolana Gonová 8. augusta 2012 o 20:16

    Myslím, že z pôvodného Ovsišťa sú tam ešte nejaké domy na tej strane ulice ako je Poliklinika na Synekovej. Viac by mohol vedieť pán Pavlovič, ktorý je aj na FB a často pridáva fotky Ovsišťa na stránku Stará Petržalka.

  6. Daniela 8. augusta 2012 o 20:56

    Ďakujem za tip na p. Pavloviča. Tie domy na Sosnovej sú asi tri a úplne som na ne zabudla, že aj to patrilo do Ovsišťa. (Pritom som kedysi v jednom z nich pracovala, sídlila v nej firma, kde som bola zamestnaná.) Potom je ešte zopár na Májovej ulici oproti Tajpanu a zopár pod estakádami Prístavného mosta. Chodievam tade na bicykli, no vôbec netuším, ako sa tá ulica volá.

  7. Alzbeta Sommerbauer 8. augusta 2012 o 23:35

    Danielka, neviem, ci ste sa uz nieco dozvedeli o skole, Napiem este Stefanovi Kovacovi. Aj ja som smutna kvoli kniham, ktore sa mi nevratia a hlavne tym s osobnym venovanim autora. Obaly som si nechala doma, ale som si zabudla do nich vpisat, komu som ju pozicala. Nabuduce to tam urcite vpisem.
    Betka Sommerbauer

  8. Daniela 8. augusta 2012 o 23:46

    Nedozvedela som sa zatiaľ nič. Bola som na stránkach Starej Petržalky na fb, ale tam som toho pána P. nenašla a to som prešla možno aj sto fotografií. Keďže neviem jeho krstné meno, nemôžem mu ani napísať. Aj ja mám z niektorých kníh už len obaly, od iných ani tie, lebo knižky pravdepodobne požičiavali svojim priateľkám moji synovia. Kedysi som mala taký prehľad v knihách, že som okamžite vedela, ktorá chýba. Lenže od vtedy, čo som vymenila v obývačke nábytok, v ktorom nemám toľko priestoru na knihy, dala som ich aj v dvoch radoch za sebou a do skriniek s dvierkami, tak som prehľad stratila.

  9. Pingback: Po stopách histórie « Zrkadlenie

Pridaj komentár

