Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Rastie ako z vody

Petržalka, v ktorej žijem, je pomerne častým zdrojom mojich tém, o ktorých píšem na blogoch.  Tak teda po článkoch Nevesty slnka z PetržalkyPrišli kosy či reportáži z konských pretekov sa znovu vrátim do našej mestskej časti. Tentoraz sa moja pozornosť upriamila na strom, ktorý tu rastie pomaly na každom kroku a ako som si všimla,  nerastie pomaly, ale naopak, rastie ako z vody. Každý rok ich tu pribúda a tie staré sú stále väčšie. Aj v okolí nášho domu je ich niekoľko.  Je to jaseň.

Dočítala som sa, že rozšírenie  jaseňa sa prejavilo na ohromnom množstve ekotypov, foriem a mutácií. Aj z tohto dôvodu ho neviem bližšie  zaradiť do nejakej čeľade, či druhu.  Uvedomila som si, že som si tento strom nevšimla nikdy vtedy, keď kvitne. Moju pozornosť zaujme vždy až v lete, keď sa na ňom objavia pekne sfarbené tobolky s jeho semenami.

Tieto stromy sa dožívajú asi 250, výnimočne až 400 rokov. Jaseň je stromom slnka, pretože miluje svetlo. Má hodnotné a rýchlo rastúce drevo. Naši predkovia verili, že do jaseňov neudierajú blesky a preto ich sadili aj v blízkosti svojich domov.

Jaseňové drevo je veľmi pružné a dá sa dobre opracovávať. Má jednoduchú kresbu a kedysi sa používalo na výrobu lyží, saní, kočiarov, dokonca z neho boli vyrobené karosérie prvých automobilov. Je vhodný na násady do náradia.  Okrem parkiet a nábytku sa tepelne upravený používa aj na výrobu lavíc a ostatného vnútorného vybavenia v saunách.  Pre jeho veľmi dobrú ohybnosť sa používa na výrobu hudobných nástrojov. Takže využitie dreva tohto stromu je naozaj všestranné.

6 responses to “Rastie ako z vody

  1. Jarka 26. júla 2012 o 17:21

    Buď si málo všímám stromů kolem sebe, anebo u nás těch jasanů tolik není. Schválně až půjdu někam ven, budu bedlivě prohlížet všechny stromy a hledat jasan, má nezaměnitelné listy a teď už by měl mít i ty tobolky, tak by neměl být problém ho poznat, uvidíme, jestli taky nějaký najdu. 😉

  2. Daniela 26. júla 2012 o 20:42

    Nevedela som, ako sa ten strom volá. Len asi pred mesiacom sme sa rozprávali pri jazere, kam sa chodievam kúpať, že by sme tam mali nasadiť nejaké rýchlorastúce stromy. Chcela som poradiť tieto, ale keďže som nevedela ich meno, tak som to začala zisťovať. Vtedy mi napadlo, že o nich napíšem aj článok. Som zvedavá, či ho nájdeš aj u vás. Myslím si, že áno.

  3. Natty 27. júla 2012 o 6:04

    Danielko, máš pravdu, jasan je strom, který roste velmi rychle a také často na nevhodných místech. My jsme měli na zahradě několik těchto stromu a trvalo dost dlouho, než jsme se jich zbavili a dosud se jeden až dva “objeví”. Na fotečkách ale vypadá moc hezky, kdežto v zahradě je “plevel”. Pěkný víkend.

  4. pizlik1 27. júla 2012 o 6:29

    Jasan roste hojně i u nás. Je to jeden z nejrozšířenějších listnatých stromů.

  5. Daniela 27. júla 2012 o 7:42

    Presne taký pocit mám z neho aj ja. Nazvala som ho burinou. Vyrastá aj na takých miestach, kde škodí. Napr. som si všimla, že úplne mladučký vyrástol tento rok spod múru nášho domu. Vidíš, aj som to fotila, mohla som dať aj tú fotku na blog.

  6. Katka 29. júla 2012 o 8:11

    Ano, ano – jasan je velmi plodný. Od jara stále vytrhávám mladé semenáčky a stále klíčí další a další. Jasan je krásný strom a má i hodně nectností. Má spoustu listí, spoustu semen, při každém větru mu opadávají křehké větvičky, dělá tím svinčík, ale nejhorší je to množení.

Pridaj komentár

