Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Zopár informácií o Rajke

Keby ste si do google mapy zadali zistiť vzdialenosť od môjho bydliska do maďarskej obce Rajka,  ukázalo by vám, že peši by ste vzdialenosť  17,3 km prešli za tri a pol hodiny. Ako som už v predošlom článku písala, my sme tam nešli peši, ale na bicykloch a nešli sme tam tou najkratšou cestou, ale sme si trošku nadišli, pretože sme nechceli ísť iba po hrádzi. Na jednom úseku sme prešli až k Dunaju. Jednak tade chodí oveľa menej cyklistov a nie sú tam žiadni korčuliari, hoci v pondelok dopoludnia nebol ani na hrádzi nátresk, aký býva cez víkendy a po ďalšie, pohľad na rieku je oveľa zaujímavejší.

Takže Rajka je prvá maďarská dedina za bratislavským chotárom. Z mestskej časti Čunovo sú do Rajky  už len štyri kilometre. My sme prišli po cyklistickom chodníku, po jeho ľavej strane je pred dedinou malý rybník a po pár metroch už začína dedina novou ulicou, pred domami ktorej stoja autá s bratislavskými poznávacími značkami. Z celkového počtu približne 3000 obyvateľov tam vraj dnes žije približne 600 Slovákov.  Okrem nich žijú v Rajke aj Maďari, Nemci, Chorváti a dokonca aj Česi.  To vysvetľuje, prečo je na tabuli pred obcou okrem názvu Rajka aj nemecký názov Ragendorf.

V Rajke som bola doteraz trikrát a myslím, že dvakrát som ňou iba prechádzala. No stále sa tam nedokážem orientovať. Majú tam dva kostoly, tentoraz sme prechádzali okolo rímsko-katolíckeho  kostola sv. Martina a ten som si aj odfotila. Bol  postavený v 14. storočí v  gotickom slohu zo zvyškov bývalej rímskej strážnej veže. V uliciach Rajky bol veľký pracovný ruch. Budujú tam nové chodníky a čata pracovníkov zametala cesty v obci. To bol jav, ktorý som u nás dávno nevidela.

V obci je podľa informácií z internetu podstatne viac pamiatok, napríklad dve sochy v parčíku neďaleko obecného úradu.

A to sme už v malej reštaurácii blízko železničnej stanice. Vedľa je hotel, v ktorom má priestory aj realitná kancelária, ktorú poznám z jedného televízneho programu. Z jedálneho lístka, ktorý je aj v slovenčine, sme si vybrali maďarský kotlíkový guláš, ku ktorému podávajú typický biely chlieb z neďalekého Lipótu a smäd sme zahnali pivom. Samozrejme, ako správne cyklistky, nealkoholickým 🙂  (čo keď to tu náhodou budú čítať nejakí dopravní policajti, naši zákonodarci na povolenom pol promile alkoholu pre cyklistov ešte len uvažujú).

Na záver vám napíšem ešte jednu perličku. Ako som už vyššie napísala, do Rajky je z Bratislavy približne 20 km, no keby ste tam chceli ísť vlakom, musíte ísť cez Rakúsko s minimálne dvomi až tromi prestupmi a cesta by vám trvala  od dvoch hodín a 15 minút až po tri hodiny 15 minút. Pritom nákladné vlaky chodia z Petržalky priamo do Rajky. Nerozumiem tomu, prečo nie aj osobné.

14 responses to “Zopár informácií o Rajke

  1. EvaMaria 19. júla 2012 o 9:10

    Nedalo mi to a tak som googlila a dozvedela som sa . Rajka(Ragendorf) je maďarsko-nemecká hranica mesta , že sa tu narodil Franz Liszt lepšie známy v tom čase ako Franz Lisztmayer ?
    Videla si jeho rod. dom? ( možno už ani neexistuje )…

  2. Jarka 19. júla 2012 o 9:11

    Máš Danielko, velkou výhodu, že je Bratislava tak blízko hranic hned se dvěmi zajímavými státy. A další tvoje výhoda je, že jezdíš na kole, po přečtení poslední odstavečku, je ta výhoda opravdu pořádná. 😀 Poslední tři snímky, předspokládám už od restaurace nevidím, mám tam jen křížky. 😦

  3. Daniela 19. júla 2012 o 9:23

    Aj ja som googlila, je to predsa v texte, že tam žijú aj Nemci. O Lisztovi píšem v inom článku: http://mimiajejsvet.blogspot.sk/2011/10/franz-list-bratislava.html

  4. Daniela 19. júla 2012 o 9:25

    Takže asi ani ostatní tie fotky z reštaurácie nevidia. Som rozčúlená z tohto blogového portálu. Budem to musieť zmeniť, len neviem, či to stihnem ešte teraz ráno, pretože o chvíľu odchádzam zase na ďalšiu túru. Takže asi až večer. Ďakujem za upozornenie.

  5. Daniela 19. júla 2012 o 9:27

    Zaujímavé, že ja tie fotky vidím. Nechápem. Ale večer sa na to určite pozriem.

  6. EvaMaria 19. júla 2012 o 9:54

    ani ja ich nevidím ale keď nane kliknem tak sa otvoria…

  7. Daniela 19. júla 2012 o 18:18

    Aspoň že tak 🙂 Neviem na tomto blogu vložiť do jedného článku galériu fotografií a potom ešte fotky, ktoré chcem vložiť každú zvlášť. Ťažko sa mi to vysvetľuje tebe, keď tento blogový portál nepoznáš. Musím už doriešiť môj nový blog.

  8. Jarka 20. júla 2012 o 10:50

    Jídelní lístek, pivečko i guláš v kotlíku už vidím. Ten kotlík mě překvapil, je plechový a má dokonce i ouško, jak se na správný kotlík patří. 😉

  9. Daniela 20. júla 2012 o 11:16

    Mala som inú predstavu o rozložení fotografií v tomto článku, ale nakoniec mi nezostalo iné, len aj tie tri posledné fotky pridať k tým ostatným do galérie. Googlila som aj na internete, ako sa to dá rozdeliť, našla som dokonca chlapíka zo Slovenska, o ktorom píšu na stránke wordpressu , že mu už wordpress natoľko prirástol k srdcu, že si nevie bez neho predstaviť svoj život a že sa s nami rád podelí o informácie a rady. Napísala som mu a prišla mi odpoveď, či mám záujem o platené konzultačné služby. Odpísala som, že nemám. Ale pobavilo ma to 🙂

  10. Pet 29. júla 2012 o 16:50

    Dnes sme s priatelkou objavili novy super okruh pre cyklistov, ktory ide cez 3 staty a trikrat sme prekrocili hranice mimo oficialnych prechodov. Zacali sme v Petrzalke prechodom priamo do Kittsee, pokracovali do Deutsch Jahrndorf. Stadial sme sa s malou dusickou vydali do Rajky. Cesta nie je v mapach a aj z obecneho uradu z Jahrndorfu nam napisali, ze hranice sa prejst nedaju. Nam sa to podarilo a dokonca v Rajke bola na tuto cestu smerova tabula na hlavnej ceste. Na tomto useku sme nestretli ziadneho cyklictu, ani chodca. Z Rajky sme isli ,,dederonskou” cestou do Cunova a potom naspat do BA.

  11. Daniela 29. júla 2012 o 17:07

    Pet ( Peter?) vitaj na mojej stránke. Keby si ma bol našiel skôr, ako ste s priateľkou išli na túru cez tri štáty, bola by som vás navigovala 🙂 Mrkni na môj cykloblog (zatiaľ len náznak, je nedokončený) a porovnaj, či ste išli rovnako. Tú mapu, ktorú som do článku vložila, si veľmi nevšímaj, ako je urobená. Vtedy som ešte nevedela zaznamenať na mape prejdenú trasu. Netušila som, že existuje aj špeciálna mapa pre cyklistov:
    http://reminiscencie.wordpress.com/2009/09/07/cez-hranice-troch-statov/

  12. Daniela 29. júla 2012 o 17:09

    Ešte som zabudla poznamenať, že ostatné cyklotrasy mám na tejto stránke:
    http://mimiajejsvet.blogspot.sk/search/label/cyklistika

  13. pet 1. augusta 2012 o 16:02

    ahoj, na tvoj blog chodim uz aspon pol roka, ale nekomentujem. pred casom som videl tu rajku, tak ma napadlo, ze ta inspirujem. ale vidim, ze si o krok napred. co sa tyka cyklistiky rad chodim na poloslepo. cize mam matne informacie o trase, a potom sa do toho chcem strafit. niekedy to sice nevyjde, ale aspon objavis neocakavane destinacie. postupne sa budem zoznamovat s tvojimi cyklistickymi trasami a ked nieco nenajdem, tak napisem. cau p.

  14. Daniela 1. augusta 2012 o 19:58

    Poteší ma, keď sa dozviem o nejakých nových a hlavne nenáročných trasách. S kopcami sa nemáme radi. Ja tento rok veľmi nebicyklujem, nemám spoločnosť a sama si na vzdialené trasy netrúfam. No možno ešte do konca sezóny niekde vybehnem.

Pridaj komentár

