Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Strom s nádherným kvetom

Podnet k napísaniu tohto článku mi dala blogerka Vendy, ktorú som objavila iba nedávno. Na svojom blogu, ktorý venuje Projektu 365,  uverejnila fotografiu stromu katalpa. Aj ja som mala už dlhší čas fotky tohto stromu vo svojom archíve, zatiaľ som z nich použila iba jednu, no detailne som kvety stromu na blog nedala, pretože som nevedela, ako sa volá. Aj vďaka Vendy viem konečne názov stromu, ktorý tak nádherne kvitne.

Dúfam, že som ho zaradila správne – je to Katalpa bignóniovitá – jednoducho jej hovorme katalpa. Dočítala som sa, že ich je asi desať druhov.  Keďže som strom a jeho kvety až tak dôkladne neskúmala, neviem presne určiť, ktorý druh je to presne. Ak vás niekde upúta strom s krásne tvarovanou korunou, hoci tú korunu nikto neupravuje, iba sama príroda, je to on. Svojimi veľkými listami srdcovitého tvaru robí v lete príjemný tieň. Listy sviežo zelenej farby slabo voňajú a táto ich vôňa má tú vlastnosť, že odpudzuje hmyz, hlavne komáre. Je o ňom tiež známe, že dobre odoláva znečistenému ovzdušiu, preto je vhodný na výsadbu v mestách. Je schopný absorbovať olovo a kadmium.

Tieto fotky som urobila ešte koncom mája a konkrétne som fotila strom v Ovsišti. Prestupovala som tam vtedy na iný autobus, ktorý mal prísť až o desať minút, tak som prebehla na druhú stranu cesty, aby som urobila tieto fotografie. Pamätám si, že som kvety tohto stromu fotila už aj v minulosti, v Sade Janka Kráľa,  no netuším vôbec, prečo som nikdy doteraz na žiadnom blogu fotografie nezverejnila. Tá príležitosť prišla konečne až dnes.

12 responses to “Strom s nádherným kvetom

  1. Pingback: Potešil ma « Zrkadlenie

  2. VendyW 15. júla 2012 o 9:37

    Ony se ty katalpy liší jen listy a vzrůstností, květy mají stejně krásné všechny. Já mám tu z listy tmavě zelenými, dlanitými. Nově rostoucí mají tmavě vínovou barvu, takže vzniká krásný efekt barevnosti stromu. Jsou sice dost velké a na podzim mám na záhoně co sbírat, ale jsou pěkné. A jak jsem zjistila, bez problémů snáší u hlubší řez, takže ji příští rok trochu umenším, přece jen se dost rozrůstá a udělala jsem tu zkušenost, že když dlouho prší a začne do ní foukat silný vítr, díky té mase velkých listů má tendenci se vyvracet, což mi vloni udělala. Takže teď je přivázaná ke kůlu…Krásné fotky a krásný strom. K těm listům si tedy půjdu čuchnout jestli také voní i tomuhle druhu…

  3. Daniela 15. júla 2012 o 9:41

    Aj ja sa pôjdem pozrieť po blízkom okolí, či tých stromov tu nie je viac. Potešilo by ma, keby sme ho mali aj blízko nášho domu. Možno sa k nejakému maličkému, prípadne k semenám dostanem a vyskúšam ho posadiť aj u nás. Tento z fotografií je necelý kilometer od nás.

  4. VendyW 15. júla 2012 o 9:52

    Tak a teď jsem objevila Ameriku…na tebe jsem jako na MIMI narazila na mnoha blozích v komentech jen jsem nevěděla, že jsi to ty, když jsem si najela na tvůj web abych se podívala kdo má tak hodně podobné zájmy jak já tak mě vždycky odstavil počítač. Nevím jak to je možné ale po každé mi zamrznul a musela jsem restartovat. Dokonce jsem ti nechávala u mne koment, jednou jsi mi už Dandíka navštívila. A teď jsem se konečně přes tyto stránky k tobě dostala, abych zjistila, že jseš Mimi…Protože když jsem začínala s 365kou a viděla jsem, že i ty jsi jí absolvovala chtěla jsem se nějak poradit, zjistit co a jak. No ale nebylo mi dáno a tak jsem do toho skočila bez jakékoli průpravy…..

  5. VendyW 15. júla 2012 o 9:55

    Má plody, takové shluky dlouhých lusků. Tím že je až k zemi by se ti mohlo podařit nějaký uzmout :-). Nevím všem jak je to s jejich případným ujmutím, já tu mojí koupila v zahradním centru.

  6. Daniela 15. júla 2012 o 9:56

    No vidíš, jedným z dôvodov, prečo som s Mimi skončila, bolo aj to,že ten blog už bol tak plný, že niektorým ľuďom robilo problémy sa tam dostať. Škoda, že sme sa skôr nespoznali, ale teraz je už všetko OK. Na tento blog som teraz prestúpila len dočasne, uvažujem o úplne novom blogu. Uvidíme, kedy sa k tomu dostanem. Neviem tak dobre pracovať s wordpressom ako s bloggerom, ten sa mi zdá lepší. No ani v jednom nie som borec, lebo mi chýbajú znalosti angličtiny 😦

  7. Daniela 15. júla 2012 o 10:00

    Keby som to chcela do vlastnej záhrady, tak si ho kúpim, ale kupovať a sadiť ho len tak voľne na sídlisku, je značné riziko. Páči sa mi taká pokrútená vŕba, už som ju tu sadila viackrát, no zakaždým mi ju niekto ukradol. Posledné pokusy som urobila túto jar, zatiaľ tam ešte sú. Tak drž palce, aby zostali aj naďalej.

  8. Daniela 15. júla 2012 o 10:25

    Konečne viem ako sa tento krásny strom volá:-) Danka jeden takýto, len s fialkovým kvetom, rastie aj na Kamennom námestí, skoro pred hlavným vchodom do bývalého Prioru a niekde som čítala, že sa mu jeho život pomaly končí:-((

  9. Daniela 15. júla 2012 o 10:34

    Hehe, tak konečne aj ja môžem teraz ukázať, aká som múdra 🙂 Ten strom na Kamennom námestí sa volá paulownia. Rastie aj kúsok od nás pri plote školského dvora na Pankúchovej. Bohužiaľ, tento rok som prepásla jeho kvitnutie, práve som ten týždeň koncom apríla bola u mamy. A mám taký dojem, že oba stromy, počkaj, o ďalšom viem na Ondrejskom cintoríne – kvitli túto jar nejako málo. Asi im ublížila tá veľká februárová zima. Mám niekde v archíve aj fotky kvetov tohto stromu, musím ich nájsť a potom ti pošlem, aby si videla rozdiel. Ešte ti napíšem, kde som zistila názov toho stromu – v botanickej, odfotila som si vtedy tabuľku s jeho názvom. Hoci vtedy nekvitol, spoznala som ho podľa jeho zvláštnych semien. Ešte viem o ďalšom – v Sade Janka Kráľa, tam som ho tiež niekdy kvitnúť nevidela, ale je tam. Už viem, že budúcu jar si musím zaobstarať fotky a napísať aj o ňom.

  10. Daniela 15. júla 2012 o 12:04

    Dalo mi to dosť veľkú námahu, ale zopár nekvalitných fotiek som našla:
    https://picasaweb.google.com/104645994859709007626/PaulowniaTomentosa

  11. Pižlík 15. júla 2012 o 15:08

    Katalpu znám. Je to docela velký strom. 🙂

  12. Daniela 15. júla 2012 o 15:33

    Ten, ktorý som fotila, je už dosť veľký. Podľa mňa sa jeho vek približuje už k tridsiatke.

Pridaj komentár

