Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Od mosta k mostu

Keď som ako 15-ročná prišla študovať do Bratislavy, malo toto mesto iba jeden most cez Dunaj. Volal  sa Most Červenej armády a v tom čase sa hovorilo, že ho postavili vojaci  Červenej armády. To, že ho naozaj po zbombardovaní zrekonštruovali  ruskí vojaci som verila do chvíle, kým som sa raz  nestretla s jedným obchodným partnerom z Nemecka, ktorý nechcel chodiť na obchodné rokovania do Bratislavy. Raz som s ním cestovala do výrobnej  fabriky na Morave a vtedy som sa  dozvedela, prečo má k Bratislave taký vlažný vzťah. Z jeho úst som počula, že aj on bol jedným z tých, ktorí stavali most cez Dunaj. Neboli to teda  ruskí vojaci, ale nemeckí zajatci. Nuž, tak to vo vojne chodí… K tomuto mostu sa ešte vrátim. Dnešnú cyklovychádzku k bratislavským mostom začnem pekne po poriadku.

Dom, kde bývam, je vzdialený približne jeden kilometer od dialnično-železničného mosta, ktorého prvá časť  bola spojazdnená v decembri 1983 a dokončený bol o dva roky neskôr.  Keď som ním konečne mohla prejsť na druhú stranu mesta do práce, to sme už v Petržalke bývali  skoro päť rokov. Pri odovzdaní dostal meno Most hrdinov Dukly, ale dnes už nesie názov Prístavný most. Tento názov dostal preto, že na jeho druhom brehu sa pod ním rozprestiera nákladný prístav. Hlavný mostný objekt je združený dvojpodlažný. V dolnom podlaží je umiestnená elektrifikovaná dvojkoľajná železničná trať, po bokoch na konzolách lávky pre cyklistov a peších a lávky pre inžinierske siete. V hornom podlaží priehradových hlavných nosníkov vedie diaľnica. Dnes som ním neprechádzala, vlastne ako ani jedným z bratislavských mostov, fotila som iba jeho estakády  a fotku mosta som si pre dnešnú tému požičala  z môjho archívu.

Len niečo cez tisíc metrov je vzdialený ďalší bratislavský most. Je najnovší a podľa mňa aj najkrajší. Volá sa Apollo a ak si to dobre pamätám, tak 4. septembra oslávi svoje siedme narodeniny. Jeho stavba bola špeciálna. Mostné teleso sa postavilo na plávajúcich pontónoch na ľavom brehu Dunaja a následne sa otočilo krížom cez rieku až po ukončení montáže oceľovej konštrukcie. O túto výnimočnú udalosť som prišla, pretože som bola v tom čase mimo Slovenska. Most má ladné krivky, je veľmi fotogenický, až na jednu vec, ktorá mi veľmi prekáža. Z petržalskej strany mi vo výhľade prekáža vysoká budova bývalého Presscentra.  Škoda, nebyť nej, fotografie mostu z našej strany by boli oveľa krajšie.

A zase som prešla len necelý kilometer a už som bola pri už spomínanom Starom moste. K nemu teraz len toľko, že momentálne je mimo prevádzky. Dá sa po ňom prejsť len peši alebo na bicykli. Dlho sa vedú polemiky o tom, čo s ním. Či ho rekonštruovať a či rozobrať a postaviť nový. Posledný status radšej ani nenapíšem, lebo neverím, že bude naozaj posledným. Veď za posledné roky sme už počuli toľko rôznych návrhov, ktoré stáli aj nemálo našich peňazí. Aby som sa vrátila k jeho histórii. Pôvodný most bol postavený ešte koncom 19. storočia a dnešní úradníci a stavitelia by si mali zobrať z tej doby príklad.  O postavení prvého trvalého mosta sa rozhodlo na krajinskom sneme v roku 1889 zásluhou ministra Barossa. Podľa projektu francúzskeho inžiniera F. Cathry-Saléza postavili od 12.8.1889 do 22.12.1890 most. Slávnostne ho otvoril cisár František Jozef 30.12.1890, podľa ktorého dostal aj meno.

Od Starého mosta je len na dohodenie kameňom k ďalšiemu mostu. K Novému. Ale dlho Nový nebude. On už vlastne dávno nový nie je. Koncom augusta sa mu vráti jeho pôvodný názov, Most SNP. To je druhý bratislavský most, kvôli ktorému padla za obeť veľká časť starej Bratislavy, hlavne Podhradia. Je to most, ktorý dali do užívania práve v čase, keď sa mi končili prvé stredoškolské prázdniny. Po prázdninách som sa vrátila do mesta  už s dvomi mostami. No ani za svet si nespomeniem moje prvé stretnutie s týmto mostom. Tak si pripomeňme aspoň to dnešné.

Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v prúde rieky Dunaj. Je oceľový a zavesený na jednom pylóne vysokom 84,6 m.  Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov.  Na hlavici pylónu je umiestená reštaurácia s výhľadom na Bratislavu.

Keď som dnes stála pod týmto mostom, mala som výhľad na ďalší bratislavský a to je už aj posledný most Lafranconi.

Keďže som bicyklovala po petržalskom brehu Dunaja, z tejto strany už potom most  nie je  vôbec vidieť. Viditeľné sú iba jeho nájazdy pre cyklistov a chodcov. Je to tiež diaľničný most a bol odovzdaný v roku 1992. Je to zároveň most, ktorým som prešla najmenejkrát. Na bicykli iba raz a stačilo mi.  Pri bicyklovaní používam najradšej na druhý breh Dunaja buď Starý most alebo Apollo.

Na takúto prechádzku som sa vybrala dnes dopoludnia. Pieklo príšerne, nestačila som si utierať pot z tváre. Obdivuhodné bolo, že som cestou stretala dosť cyklistov, ktorí nešli na párkilometrovú prechádzku ako ja, ale podľa toho, akí boli nabalení, boli na dlhých cyklotúrach. Ešte obdivuhodnejšie bolo, že som stretla dve dámy vo veku dobre k sedemdesiatke a taktiež aj mladé dámy, ktoré sa vybrali na cyklopúte samé. Na toto by som odvahu nenašla.

13 responses to “Od mosta k mostu

  1. Ella 7. júla 2012 o 23:44

    Mate tam u vas plno zajlmavych mostu, me se nejvic libi ten na treti a ctvrte fotce.

  2. Ella 7. júla 2012 o 23:45

    Melo to byt zajimavych,musim to po sobe vic kontrolovat.

  3. Daniela 8. júla 2012 o 6:52

    Je to ten, o ktorom píšem, že je najkrajší a najfotogenickejší. Dúfam, že si si všimla, že pod jeho názvom je v texte skrytý odkaz na ďalšiu fotku.

  4. Daniela 8. júla 2012 o 8:45

    Elli, chcela som si ku tebe skrátiť cestu a tak som klikla na tvoje meno v tomto komentári. Otvorila sa mi stránka s už neexistujúcimi blogmi na bloguje.cz 😦 Nabudúce nezabudni, že si už na blogspote 🙂

  5. Jarka 8. júla 2012 o 9:13

    Nový most, teď jak píšeš most SNP, je ten nejznámější z celé Bratislavy, je opravdu moc krásný a na snímku spolu s Hradem, mu opravdu sluší. Mě se ale z dnešních fotek nejvíc líbí most Apollo,ten jsem neznala a je úžasný. Vypadá moderně, lehce a elegantně. 😀

  6. Daniela 8. júla 2012 o 9:52

    Apollo most nájdeš na viacerých fotografiách na mojich blogoch, takže ak by si mala záujem, treba dať do vyhľadávača na blogoch slovo Apollo.

  7. Pingback: Pozrime si aj iné mosty « Zrkadlenie

  8. Dani 9. júla 2012 o 17:00

    Krasne fotky a ten Apollo je fantasticky most 🙂

  9. Katka 13. júla 2012 o 18:16

    Počítám to dobře, když mi vyšly čtyři mosty? Pokud jsi přišla do Bratislavy studovat dejme tomu v patnácti a teď ti je dejme tomu padesát, jsou to tři mosty za třicet let? Nevím, jestli je to hodně nebo málo, jestli to Bratislavě stačí nebo nestačí?

  10. Daniela 13. júla 2012 o 18:39

    Bratislavské mosty kapacitne nestačia už len tým, že ten jeden, najstarší, je v dezolátnom stave a vôbec sa pre dopravu nepoužíva. Takže aj keby bol tvoj výpočet správny, čo nie je, lebo mi musíš pár rôčkov pridať, tak by to bolo málo. Lenže tu stále nie sú na nič peniaze.
    No a k tomu môjmu veku. Za krátky čas sa mi to prechýli tak, že už budem mať bližšie k 60 ako k 50 😦

  11. Katka 13. júla 2012 o 22:15

    No bóže, tak jsi asi o rok starší než já. A co…Duševně mi přijdeš mladá až, až 🙂 A užívej si to, protože v tomhle směru bude jen hůř 🙂 Tím myslím víc a víc let, jinak nic.

  12. Daniela 13. júla 2012 o 23:17

    Ja sa so svojím vekom vôbec netajím, veď čo už tam natajím? A tiež si myslím, že som tak stará ako sa cítim a ja sa cítim na menej 🙂 Koncom augusta budem mať 56. To som ti len preto tak zložito napísala, aby si mala čo lúštiť 🙂

  13. Daniela 30. augusta 2012 o 7:44

    Už aby sa staval, bol by najvyšší čas a tiež aby sa o tom Starom prestalo len hovoriť, ale nech ho už konečne rekonštruujú. O tom premenovaní som v niektorom článku písala.

Pridaj komentár

