Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Nevesty slnka z Petržalky

Síce som nedávno v jednom rozhovore tvrdila, že okolie môjho bydliska je pravidelne kosené, tento mesiac sa tak nestalo. Minulý rok sme si mohli podľa príchodu koscov na naše sídlisko nastaviť stránku v kalendári. Tento rok tu už síce boli tiež dvakrát,  no od posledného kosenia uplynul už asi viac ako mesiac. Pretože to, čo tu je vidieť teraz, si za posledné roky vôbec nepamätám. Naša Petržalka zbelasela.

Pričinilo sa o to veľké množstvo rastliny, ktorá kvitne na modro. Čakanka je tým belasým kvetom. No nekvitnú iba na modro, sem-tam sa dá vidieť aj rastlina s bielymi kvetmi. Čo vlastne vieme o čakanke?

Čakanka obyčajná  (Cichorium intybus L.)  je vytrvalá rastlina. Dorastá do výšky 40 až 120 cm. Byľ je tuhá, po utrhnutí roní mlieko. Listy v prízemnej ružici a na byli sa od sebe líšia tvarom. Čakanka kvitne na modro, výnimočne na biele alebo ružovo. Ružové kvety som tu zatiaľ neobjavila.

Vyskytuje sa od Európy až po severnú Afriku a západnú Áziu až po rieku Irtyš na východe, rastie na suchších stanovištiach akými sú napríklad medze pozdĺž cesty alebo násypy. Ako je vidno z Petržalky, darí sa jej aj na trávnatých plochách sídliska.

Tí, ktorí patria k starším ročníkom, ako som napríklad aj ja, si pamätáme, že sa kedysi namiesto kávy pila cigória. Bola to kávová náhrada z pomletého čakankového koreňa. Zástancovia zdravej výživy preferujú pitie tohto nápoja aj v súčasnosti. Čakanka sa využíva nielen v potravinárskom, ale aj vo farmaceutickom priemysle.  Už v starovekom Egypte ju považovali za výnimočnú šalátovú zeleninu a v lekárstve sa jej kvety a plody používali ako všeliek. Keby sme jej korene boli zbierali včera, mali by vraj najlepší účinok.  Preto sa u nás  čakanka ľudovo nazývala korenie sv. Petra.  A viete, že som to predvčerom len tak zo srandy hovorila mojim synom, že by som mala nabehnúť s rýľom? Ani som si neuvedomila, aký bol dátum.

V starovekých kultúrach Východu patrila čakanka medzi magické rastliny, ktoré pri správnom použití nosili krásu a obľubu.  Jej kvety sú citlivé na slnko, rozvíjajú sa iba na krátku časť dňa. Preto sa čakanke hovorilo aj nevesta slnka.  Používala sa ako liek pri ochoreniach ľadvín a pečene. Šťava z koreňa vyháňala z tela škrkavky. Pre deti sa koreň zaváral do cukru. Pri bolestiach žalúdka sa prikladali obklady zo sparených listov a kvetov. Odvar z kvetov liečil boľavé oči. Čakanka bola považovaná za “krv čistiaci” prostriedok, unavené a boľavé nohy sa potierali tinktúrou z jej vňate. Deťom sa ordinoval sirup z koreňa, aby lepšie jedli.

Čakanka bola považovaná za dôležitú magickú rastlinu nielen starovekých národov, ale i v našej nedávnej minulosti. Svoje meno dostala rastlina podľa povesti, v ktorej sa hovorí, že panna, ktorá sa nemohla dočkať návratu svojho milého a čakala na neho verne pri ceste za dedinou márne sedem rokov, sa premenila v blankytno modrý čakankový kvet. Iná povesť hovorí, že do čakankového kvetu, ak je biely, je zakliaty dobrý človek a do modrého zlý. Verilo sa, že biele kvety nosia pocestným šťastie a úspech, preto si ho ľudia pripínali na palicu.

Toľko o čakanke,o jej vlastnostiach a schopnostiach.  Informácie som čerpala z článku korzar.sme.sk

11 responses to “Nevesty slnka z Petržalky

  1. Ella 1. júla 2012 o 0:39

    Danielo kdo by rek ze o te kvetine je tolik ruznych povesti.Moc se mi liby kdyz je velke mnozstvi kvetin vypada to moc hezky.

  2. Daniela 1. júla 2012 o 7:26

    To som tu ani neuviedla všetko, čo som o tej rastline našla. Bolo by to už veľmi dlhé čítanie a neviem, či by sa to chcelo potom niekomu čítať 🙂 Ani ja som z toho dovtedy nič nevedela. Nebyť toho, že tu chcem napísať o čakanke článok, tak by mi to nenapadlo ani hľadať. Nakoniec budem vďačná tomu, kto mal a nepokosil tento mesiac trávniky v našom okolí.

  3. Natty 1. júla 2012 o 7:26

    Hezké nedělní ráno Danielko, fotečky i povídání jsou moc hezké a vidět pole čekanky musí být opravdový zážitek. U nás uvidíš právě nyní pole plná modrých chrp – také jsou kouizelné. Pěkný den.

  4. Daniela 1. júla 2012 o 7:30

    Dobré ráno aj tebe, práve som dopísala odpoveď na predošlý komentár, tak môžem hneď odpovedať aj na tvoj. Chrpu, či ako to mám skloňovať – po slovensky nevädzu je u nás vidieť veľmi málo. Keď som sa bola pred pár dňami bicyklovať na rakúskom území, tak som si ich tam zopár odfotila. Takže čakajú u mňa v počítači na uverejnenie 🙂 Páčia sa mi viac ako čakanky. Prajem peknú nedeľu.

  5. Jarka 1. júla 2012 o 20:35

    Tolik čekanky na jednom místě, jsem ještě neviděla a vyfotila jsi dokonce i bílou a tu jsem taky ještě neviděla. 😉 Díky tobě, jsem se o čekance dozvěděla i hodně zajímavého.

  6. Daniela 2. júla 2012 o 8:58

    Už tu máme júl a kosenie trávnikov sa nekoná ani dnes. Takže môžeme očakávať, že sa čakanka vyseje a o rok jej tu bude ešte viac. To by som ju už asi mohla začať aj zbierať 🙂

  7. Katarína Valachová 2. júla 2012 o 11:07

    To naozaj toľko sídliskovej čakanky?? Nuž….čaká na milého…. kosca…. v tomto tvojom fotopríbehu… 🙂
    Bielu som asi ani nevidela… díky za rozšírenie vedomostí 🙂 Čakankovú kávu pijem aj ja niekedy na raňajky ( v poslednej dobe špaldovú), veriac v jej zdravší vplyv na moje orgány 🙂
    Katarína V.

  8. Daniela 2. júla 2012 o 11:15

    Katka, ďakujem za pristavenie u mňa a stále nedočkavo čakám,kedy sa pri tvojom mene zaskvie aj nejaký link na tvoj nový blog. Špaldová káva prispeje k tvojmu telesnému zdraviu a uvidíš, že blog zase k duševnému :-))) tým nechcem povedať, že to potrebuješ…

  9. Daniela 3. júla 2012 o 6:58

    Nevestám o chvíľu ich život skončí. Začula som známy zvuk. Vyšla som na balkón a videla som, ako prvá kosačka práve prešla pod našimi oknami. Takže tu dnes bude nielen horúco, ale aj hlučne.

  10. Pingback: Rastie ako z vody « Zrkadlenie

  11. Pingback: Čakanka | FAREBNÝ SVET

Pridaj komentár

