Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Už ma naozaj se….

Nedávno spoznal priateľ môjho syna v jednej facebookovej skupine  jeho fotky, na ktorých bola nám blízka osoba. Môj syn nemal s touto stránkou nič spoločné a jeho fotky sa tam ocitli tak, že ich tam niekto bez jeho povolenia použil. Až po ráznom upozornení odstránila majiteľka stránky fotografie, ktoré stiahla “vraj z google” a keď sú na google, tak sú podľa nej každého, teda aj jej. Čudná logika, človek sa nad jej myšlienkovými pochodmi  zabavil a pomyslel si svoje.

Ale čo si mám myslieť o novinároch, či zamestnancoch niektorých novín, ktorí si hovoria novinári? Predpokladala by som, že zamestnanec každých novín by mal ovládať toto:

“Každý obrázok alebo každú fotografiu niekto vytvoril a tento konkrétny niekto k tomuto autorskému dielu vlastní autorské práva. Ak nie je výslovne uvedené, že autor fotografie poskytol na bezplatné užívanie komukoľvek, tak potom nie je možné obrázky či fotografie stiahnuté z internetu voľne použiť. Ak tak urobíte, porušujete autorské práva a autor sa môže domáhať náhrady vzniknutej ujmy.”

Horeuvedený úryvok textu je zo stránky blog.exohosting.sk. To, že nejaká redakcia novín nemá vlastného fotografa, chápem, lebo sú to pre nich výdavky. No kúpiť si fotku, ktoré ponúka množstvo fotobánk, na to by asi mohli mať. Ak už ani na to nemajú, existuje potom ďalšia možnosť, ktorou je požiadanie autora fotografie o jej uverejnenie. Autor s tým môže súhlasiť, ale aj nemusí.

Toto nie je prvý prípad, čo som si našla fotografiu, ktorú mi niekto ukradol. Áno, dovolím si povedať, že ide o krádež. Rovnakú krádež, ako keď vám niekto ukradne bicykel, auto, či peniaze. To boli veci, ktoré boli vaším majetkom. Aj fotografie, ktoré mám na mojich blogoch považujem za svoj majetok. Sú mojim duševným majetkom. Preto by ma zaujímal postoj autora článku Vodníci budú v júni opäť variť rybaciu polievku, ktorý vyšiel v poslednom čísle Bratislavských novín a na internete bol zverejnený 18.5.2012.  V tomto článku je na ilustráciu použitá moja fotografia, ktorú som urobila 5. júna 2010 a použila som ju na mojom blogu v článku Vodníci v meste. Jedinú námahu, ktorú si dal autor článku – skratka (dur) bolo, že moju fotografiu orezal tak, aby z nej odstránil moju značku.  Vrchol drzosti!!

Veľmi rada si prečítam na celú vec názor konkrétneho človeka, ktorý tento článok v spomínaných Bratislavských novinách zverejnil. Dostal za to aj mzdu? Jeho mzda predstavovala iba obnos za text, či aj fotografiu k článku?  

O podobnej skúsenosti som už písala TU.

7 responses to “Už ma naozaj se….

  1. Naďa 23. mája 2012 o 10:42

    Ano, máš pravdu, krást fotky z internetu se nemá, ale já to riskuji. Někdy k nim přidám odkaz, jindy jen napíšu jejich zdroj, což by se mělo určitě vždycky. Riskuju, že mi někdo vynadá, ale zase, jako autorka fotek bych byla ráda, kdyby se mé fotky líbily tak, že by si je ostatní někdy vypůjčili, ale jsem opravdu pro, aby se uváděl odkaz či zdroj na autora a pokud by se to autorovi nelíbilo, tak ihned smazat!!!

  2. Daniela 23. mája 2012 o 18:47

    Ja sa ťa spýtam takto: Bola by si pyšná na svoje články, ktoré uverejňuješ na blogu, keby si ich našla na inom blogu či cudzej webovej stránke? Niekomu by sa páčili a tak by si ich skopíroval a uverejnil by ich. Nikde by nestálo napísané, že ten a ten článok napísala Naďa. Stalo sa mi už aj to. Práve na tomto blogu, bolo to ešte v začiatkoch. Napísala som úvahu o počasí, o tom, v čom som išla oblečená do práce, podrobnosti nebudem opisovať – proste moje osobné zážitky. A čo raz náhodou neobjavím? Komplet celý článok aj s fotkou na cudzom blogu. Majiteľka vtedy tiež argumentovala tým, že vraj môžem byť rada, že sa jej môj článok páčil natoľko, že ho zverejnila aj u seba. Síce bez môjho mena, bez zdroja, kde ho okopírovala. Ten istý pocit by si zažila aj v prípade, keby to bolo s tvojimi fotkami. Vieš o tom, že sa používaním cudzích fotografií zarába? Ja si môžem založiť fotobanku, kde bude každá fotka krížom cez ňu označená názvom fotobanky a kto bude chcieť, nech si ju teda kúpi. Ja som tiež nedávno použila cudzie fotografie, ktoré boli uverejnené v časopise a boli aj na nete, ale úplne samozrejme je, že som napísala, koho sú tie fotografie. Pán šefredaktor novín mi odpísal, že moja fotka bola použitá omylom…

  3. Le fille Ash 26. mája 2012 o 9:49

    Tohle by mne také rozzuřilo do nemoha. Kdybych našla moji fotku zcela jinde. Je pravda, že i já používám často pro dokreslení článků fotografie z internetu, ale hledám je v neplacených fotobankách a snažím se je “nekrást”. Máš pravdu, krádež to rozhodně je. A ještě ke všemu ořezat značku… co to má být? Tohle doopravdy nejde nazvat jinak, než vrcholem drzosti, jak bylo řečeno. Pokusila jsi se autora (nebo vedení novin) kontaktovat?

  4. Daniela 26. mája 2012 o 11:06

    Áno, kontaktovala som noviny na facebooku. Tento článok som kvôli tomu, aby sa šírila osveta o tom, že sa to robiť nemá, uverejnila aj na mojom blogu Mimi a jej svet. Tam mi šéfredaktor odpovedal, že moja fotka bola použitá omylom 🙂 Ale už mám aj pozitívnu skúsenosť, kedy ma najprv inštitúcia oslovila s otázkou, či môže použiť fotografiu, ktorú mi našli na internete.

  5. Le fille Ash 27. mája 2012 o 0:05

    Opravdu? I takové zkušenosti máš? To je více než příjemné! Škoda, že ty špatné je nakonec vždy zastíní…

  6. Daniela 27. mája 2012 o 8:56

    Bohužiaľ, takú pozitívnu skúsenosť mám len jednu, ostatné sú tie opačné. A to je len náhoda, keď si niekde objavím vlastnú fotku. Ktovie koľko sa ich kdekade nachádza.

  7. Daniela 27. augusta 2012 o 7:45

    No to teda je… Byť novinárom je dnes ťažké.

Pridaj komentár

