Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Možno tam bola väčšia elita, ako bol aj sám gróf Apponyi

Je to len niečo vyše mesiaca, čo si svet  pripomenul sté výročie potopenia Titanicu. Pri tejto príležitosti sa na Slovensku hovorilo aj o človeku, ktorý stroskotanie parníka prežil. Bol to americký miliardár Thomas Cardeza, ktorý sa touto loďou práve vracal od blízkeho priateľa z Oponíc do rodnej Ameriky. Zachránil sa nielen on, ale aj jeho matka a pes, ktorí s ním tiež cestovali.Pripomenutie tejto udalosti ma v mojich úvahách priviedlo k tomu, že pri najbližšej návšteve mamy si pôjdem pozrieť aj oponický zrekonštruovaný kaštieľ, ktorý v čase stroskotania Titanicu patril spomínanému priateľovi Thomasa Cardeza, grófovi Henrichovi Apponyimu. Narodila som sa na mieste, ktoré je od tohto miesta vzdialené ani nie 5 km vzdušnou čiarou a doteraz som tam nikdy nebola (viem, smutné). Dedinou som prechádzala viackrát, no kaštieľ, ani zrúcaniny hradu, ktoré sú v lese nad obcou, som nikdy nenavštívila.

Na návštevu Oponíc som si naplánovala piatok, deň, kedy som sa z Topoľčian presúvala do Nitry. Po niekoľkohodinovej prechádzke Ludanicami sme niečo po tretej hodine zastali pred spomínaným kaštieľom. Pred bránou do parku, v ktorom sa kaštieľ nachádza, stál mladý muž, ktorý nás nenechal ani vystúpiť z auta. Okamžite podišiel k autu a oznámil nám, že kaštieľ je uzavretý, lebo sa v ňom koná súkromná akcia. Ozvala som sa zo zadného sedadla auta a spýtala som sa ho, či si nemôžem urobiť aspoň pár obrázkov. S tým súhlasil. Vystúpila som a chcela som vojsť cez bránu dnu. Vtedy ma upozornil, že do objektu vojsť nemôžem, znovu prízvukoval, že tam je súkromná akcia. Neveriacky som sa ho znovu spýtala, že či nemôžem na minútu vojsť a odfotiť si kaštieľ. Vraj nie. Tak som znovu sadla do auta, odbočili sme vľavo a cestou, vedúcou popri parku sme sa dostali k ďalšej bráne. Aj tu stál ďalší muž, ktorý strážil vstup do areálu. Keď sme zastavili a chceli obrátiť auto, pretože ďalej už cesta neviedla, hneď vybehol na nás s tým, že tam parkovať nemôžeme. Keď sme mu na jeho otázku, či ideme na akciu, odpovedali nie, pozeral na nás ako na prípadných narušiteľov z Marsu.  Po takomto správaní som sa neodvážila ani vystúpiť z auta, aby som si spoza plota kaštieľ odfotila. Bola som veľmi naštvaná, že sme takto dopadli. Z auta sme kúsok kaštieľa s belúcimi sa vonkajšími múrmi videli.

 

Nepoznám terajšiu históriu tohto kaštieľa. Neviem, komu patrí, ako dlho je prístupný verejnosti, kým som sa nevrátila domov z tohto výletu, nevedela som, ani čo všetko  v ňom vlastne je. Vedela som iba o tom, že verejnosti  v ňom bola sprístupnená knižnica, v ktorej je  vyše 17-tisíc kníh a rôznych tlačí a že sú v nej aj veci už spomínaného Thomasa Cardeza, ktorý sa zachránil na Titanicu. Množstvo vzácnych kníh nazbierala rodina Apponyiovcov počas svojich diplomatických misií.

Hnevá ma, že som si nemohla splniť cieľ, ktorý som si pred cestou vytýčila. Mrzí ma aj to, že miesto, do ktorého bolo investované nemalé množstvo finančných prostriedkov, slúži asi len úzkemu kruhu ľudí. Po príchode domov som si našla stránku kaštieľa a dočítala som sa, že aj počas ďalšieho víkendu bude znovu kaštieľ uzavretý. No dobre. Nech teda kaštieľ zatvoria. Ale z akých dôvodov museli zatvoriť aj celý park? Veľmi rada by som si prečítala vysvetlenie.

Aj takéto oznámenia som našla vtedy na ich webovej stránke:

Od piatku 4.5.2012 až do nedele 6.5.2012 bude areál hotela Chateau Appony pre verejnosť zatvorený! Otvárame 7.5.2012.

Ďalšia informácia hovorila o zatvorení reštaurácie aj v pondelok 7.5. So sestrou sme až doma pri internete tipovali, čo za súkromnú trojdňovú párty to tam asi bolo, keď museli  zatvoriť kompletne celý areál a po jej skončení musel prísť sanitárny deň. Predpokladám, že žiadne politické špičky tam neboli.

Dňa 7.5.2012 t.j. v pondelok, bude hotelová reštaurácia “Songe” ZATVORENÁ pre verejnosť, z dôvodu konania sanitárneho dňa. Ďakujeme za pochopenie.

Z webovej stránky kaštieľa Château Apponyi  som sa dozvedela, že to je dnes luxusný hotel a z fotografií umiestnených na nej  mi je jasné, že môžem iba ľutovať, že som sa nedostala aspoň do areálu parku. Budova je krásne zrekonštruovaná, ale neviem, či aj park neslúži len hosťom hotela. Dočítala som sa tam aj jednu potešujúcu správu, aj keď mňa sa už netýka, lebo ja tam už tento víkend nepocestujem. V dňoch 18.-19. mája sa uskutočnia “Večerné prehliadky knižnice”.

 

P.S.

Som rada, že takéto niečo sa mi nestalo začiatkom tohto roku, kedy som sa neočakávane po dlhom čase dostala do jednej obce na juhu Slovenska. Tiež ju roky hyzdil schátralý kaštieľ. Dnes je po rekonštrukcii, plní rovnakú funkciu ako kaštieľ v Oponiciach. No na rozdiel od toho v Oponiciach, do areálu kaštieľa Château Belá  som sa dostala.

Článok o Thomasovi Cardezovi a jeho ceste na Titanicu.

Ilustračné fotografie sú prevzaté z internetu, foto: Dano Veselský

4 responses to “Možno tam bola väčšia elita, ako bol aj sám gróf Apponyi

  1. Naďa 19. mája 2012 o 10:27

    Je to nádherná stavba, krásně zrekonstruovaná, ale právě proto působí trochu dortově, já mám raději takové ty patinované budovy :-). Knihovna bude asi hodně luxusní.

  2. Daniela 20. mája 2012 o 10:33

    Mne sa páči, aj keď sú pamiatky udržiavané, hoci pre fotografa je zaujímavejšia budova s patinou. Keď som videla, z akého stavu vychádzali pri rekonštrukcii, tak obdivujem, že je kaštieľ taký, aký je.

  3. Ota 29. mája 2012 o 11:21

    To je krásně zrekonstruované a doufám až začnu jezdit (V 57.letech jsem si pořídil první auto a od předání řidičáku jsem nejezdil :-)). No začínám znovu a kolo by mi bylo milejší.) tak snad zavítám i na Slovensko.
    Nedávno jsem navštívil krásný zámek Jemniště poblíž Benešova
    http://www.jemniste.cz/

  4. Daniela 29. mája 2012 o 18:49

    O tom aute a cvičných jazdách som už niekde čítala 🙂 Mne také niečo nehrozí. Kúpa auta vôbec a do cvičných jázd sa mi po dvadsiatich rokoch tiež nechce, hoci by som mohla používať synove auto. Všimla som si, že si to bol pravdepodobne ty, čo bol dnes na stránke kaštieľa Belá, ktorý mi dosť pripomína tebou linkovaný kaštieľ Jemniště. Ale vypadali všetky tieto bývalé grófske majetky, kým ich nezačali konečne rekonštruovať. To je vizitka bývalého zriadenia. Prajem ti, aby si čo najskôr nabral za volantom rutinu a nech najazdíš za krásami vlasti a susedných krajín čo najviac kilometrov bez nehody.

Pridaj komentár

