Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Na svätého Mikuláša…

Dnes, v predvečer Mikuláša, si detičky vyčistia  svoje topánky, či čižmičky a budú čakať, čo im do nich donesie dorána Mikuláš. Ak poslúchali, čižmičky sa naplnia sladkosťami a ovocím a ak nie, možno si v nich nájdu varechu, zemiaky, alebo uhlie. Také sú totiž zvyky tam, odkiaľ pochádzam. Nepamätám si, že by som bola niekedy dostala tú druhú alternatívu, aj keď nemôžem tvrdiť, že som ako dieťa vždy len poslúchala.

Prečo sa vlastne obdarúvame na Mikuláša?

mikulas_legenda V prvej polovici štvrtého storočia žil na území dnešného Turecka biskup menom Mikuláš. O jeho živote koluje mnoho legiend. Najznámejšia a najrozšírenejšia z nich z neho spravila svätého patróna známeho po celom svete. Prispel k tomu príbeh o chudobnom kupcovi z mestečka Dumbre, ktorý  mal tri dcéry súce na vydaj. Aj pytači by sa boli našli, ale všetci odišli, keď sa dozvedeli, že sú dievčatá chudobné.

6. decembra prechádzal okolo domu Mikuláš, muž známy svojou štedrosťou k ľuďom. Nechtiac si vypočul pod otvoreným oknom rozhodnutie otca o tom, aby si dcéry išli zarobiť na veno do vykričaného domu. Keď všetko stíchlo a ľudia sa ponorili do hlbokého spánku, Mikuláš položil na obločnicu tri balíčky, vrecúška plné zlatých mincí. Svojím darom zachránil dievčatá pred verejnou potupou. Aj preto sa postava Mikuláša stala svätou a od tých čias sa ľudia v tento deň obdarúvajú.

Je viac legiend o sv. Mikulášovi. Vybrala som len túto jednu. V dnešnú noc nejde ani toľko o to, čo všetko si obdarovaní nájdu v čižmičkách. Nemusia to byť vždy uchopiteľné veci. Cennejšie sú niekedy spoločné chvíle s rodičmi, ktorých je v dnešnom uponáhľanom svete stále menej. Tieto šťastné chvíľky sa nedajú kúpiť ani za veľké mešce zlata.

náhliaci_mikuláš

 

Želám vám všetkým pekný mikulášsky víkend!

 

6 responses to “Na svätého Mikuláša…

  1. Jana 5. decembra 2009 o 16:33

    Ja mám síce už 42 rokov, ale balíček od Mikuláša v čižmičke si nájdem každý rok 🙂 Žeby sa pre neho zastavil čas? :))

  2. Kati 5. decembra 2009 o 17:10

    ….je zaujímavé, uponáhľaný svet a predsa človek potrebuje dobré slovo, úsmev,priateľov…..aj keď sladkosti v čižmičke potešia ….. :)))

  3. Jan 6. decembra 2009 o 17:52

    Ďakujem za želanie i krásnu históriu-niekedy je pekné veriť…..a k Jankinmu odkazu:čas pre Mikuláša nemá vplyv-iba nije slepý.

  4. Jana 6. decembra 2009 o 21:47

    Pekne si to napísal Jan 🙂 Dúfam, že aj u vás chodil Mikuláš s perfektným zrakom.

  5. Eva 6. decembra 2009 o 22:04

    ..aj keď som mikuláša trávila v školskej lavici, vďaka kolegovi a netu som videla, ako prišiel mikuláš do mojej triedy :-)) a večer som stihla aj mikulášsku kapustnicu a zábavu u nás v škole… a deti sa veru aj dnes čerta boja!!! brrrrr…

  6. ღ Daniela 6. decembra 2009 o 23:02

    brrrr….aspoň niečoho 🙂

Pridaj komentár

