Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

LINZ

Pred necelým mesiacom som navštívila ďalšie rakúske mesto LINZ. Nebola som tu prvýkrát, vrátila som sa sem po skoro dvadsiatich rokoch. Vtedy som sa v tomto meste zastavila len na pár hodín, tentoraz som tu strávila tri dni. Počas troch dní som mala nabitý program, o ktorý sa mi postarali moji hostitelia.

Linz je tretie najväčšie rakúske mesto na Dunaji. Veľmi dominantná je v ňom zeleň – parky, lúky a kopce totiž tvoria až polovicu rozlohy mesta. Hneď v prvý deň som to mala možnosť vidieť, pretože sme boli na mieste, kde je postavený jeden z lineckých kostolov – pútnicky kostol  Wallfahrtsbasilika am Pöstlingberg.

IMGP1136

IMGP1138 Z tohto miesta je vidieť, že pulz Linzu je dvojtvárny. Na jednej strane množstvo komínov potvrdzuje fakt, že sa právom nazýva priemyselným strediskom Rakúska a na strane druhej sa doň vtesnáva ešte o čosi výraznejšie typický rakúsky cit pre prírodu.

História tohto mesta siaha až do čias Keltov, ktorými bol pokrstený ako Lentia, čo znamenalo ohyb (rieky) alebo lipa, na brehoch ohnutého chrbta Dunaja stáročiami mohutnel. Ruky ľudí románskej doby, gotiky, renesancie, baroka, rokoka i neskorších čias tu zanechali dostatok svedectiev svojej práce. Hlavné námestie lemujú budovy, ktorých šat je navrstvením prvkov rôznych architektonických štýlov. Námestiu kraľuje barokový stĺp sv. Trojice postavený z vďačnosti za záchranu mesta pred vojnou, požiarom a morom a je neodmysliteľnou súčasťou a akýmsi symbolom mesta.

linz_námestie

Keďže mi počas návštevy jeden celý deň pršalo, program sme prispôsobili počasiu. Pamiatky v meste sme obišli až večer, keď bolo po daždi. Toto mesto žije nielen vo dne, ale aj večer. Žije kultúrou, zeleňou i priemyslom. V jeho spomienkach ožívajú všetky osobnosti, čo kráčali po jeho uliciach. Či už to bol Kepler, Rilke, Napoleon alebo Wittgenstein. V miliardách neviditeľných šľapají sa dávno stratili stopy Beethovenove, ktorý sem často prichádzal za bratom lekárnikom, Bruchnerove, ktorému mesto udelilo čestné občianstvo, Mozartove, ktorý tu za päť dní zložil Lineckú symfóniu, množstvo iných, na ktorých si nespomeniem. Pre rok 2009 sa toto mesto pýši aj titulom Európske mesto kultúry.

Celý upršaný štvrtok sme venovali nákupným centrám, kde som sa vyšantila do sýtosti a nakúpila som si dosť vecí, hoci nebolo typické výpredajové obdobie. V piatok dopoludnia sme vyšli za brány mesta a navštívili sme neďaleký St. Florian, kde je augustínsky chorálny mužský kláštor. V jeho blízkosti sa nachádza  pekný parčík a záhradníctvo, kde sme strávili obdivovaním veľkého sortimentu viac ako hodinu. Na piatkové popoludnie bol naplánovaný tanec a tak sme sa od druhej do šiestej hodiny zabávali pri živej hudbe a tanci. Večer po ôsmej hodine mi odchádzal vlak, ktorým som sa za tri hodiny dostala späť do Bratislavy.

Videla som za tri dni dosť, no nie všetko – kvôli už spomínanému zlému počasiu. Ani som neochutnala lineckú tortu. Je viac dôvodov, pre ktoré sa raz do tohto mesta ešte vrátim.

 

4 responses to “LINZ

  1. Katarína 13. októbra 2009 o 10:33

    Zaujímavé tri dni a pekné zábery… ako vždy 🙂

  2. ღ Daniela 13. októbra 2009 o 15:56

    Ďakujem Katka 🙂

  3. Eva 13. októbra 2009 o 21:34

    Nechce sa mi veriť,že vtedy pršalo!!?? Pekne si svoj výletík opísala. V Linzi som bola raz,tesne po revolúcii. Na námestí hrali veľký šach, čo bola pre nás novinka. Zaujalo ma historické centrum a ako píšeš typický rakúsky cit pre prírodu, ktorý obdivujem najviac.

  4. ღ Daniela 14. októbra 2009 o 7:16

    Evi, aj ja som tam bola prvý raz asi v roku 1991. Mne zase utkvel v pamäti verklikár na námestí, živého som ho dovtedy nikdy nevidela.

Pridaj komentár

