Zrkadlenie

Blog o mojom životnom štýle

Večer v opere

Môj včerajší sviatočný deň sme so sestrou ukončili návštevou operného predstavenia Tosca.

Tu je zopár údajov:

Giacomo Puccini: Tosca     

Údaje z programu: 

Melodráma v troch dejstvách v talianskom jazyku so slovenskými titulkami 

nová budova, Sála opery a baletu, sobota 3. január 2009 – 19:00
Dirigent:    Rastislav Štúr
Réžia:    Miroslav Fischer
Scéna:    Milan Ferenčík
Kostýmy:    Josef Jelínek
Zbormajster:    Pavol Procházka
Floria Tosca:    Ľubica Rybárska
Mario Cavaradossi:    Sergej Ljadov
Barón Scarpia:    Zoltán Vongrey
Cesare Angelotti:    Mikuláš Doboš
Kostolník:    Juraj Peter
Spoletta:    Igor Pasek
Sciarrone:    Ján Ďurčo
Žalárnik:    Ladislav Uhrák

Láska, žiarlivosť, nenávisť, smrť – to sú atribúty mnohých opier a tak je to aj v najslávnejšej Pucciniho opere Tosca. Dej sa odohráva na pozadí politických bojov v Taliansku v roku 1800. Je to opera, ktorá je strhujúca svojím dramatickým poňatím a scénami nabitými otrasmi vášní a zúfalstva. Tejto dramatizácii je podriadená aj Pucciniho hudba. Je to jedna  z najdramatickejších opier.
Premiéra bola  v  Teatro Costanzi v Ríme dňa 14. januára 1900.

Operný príbeh speváčky Toscy a maliara Cavaradossiho predstavuje majstrovské dielo hudobnej dramatiky. Hudba Pucciniho je krásna a vzletná, ale pritom vyjadruje aj neustály nepokoj a ohrozenie neviditeľným, plíživým nebezpečenstvom, ktoré v deji opery stelesňuje svätuškársky zloduch Scarpia. A tak je v hudbe opery Tosca vari najlepšie vyjadrená skrytá hlavná téma celej Pucciniho tvorby: chvíľkovosť, krehkosť, pominuteľnosť ľudského šťastia.

 

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

8 responses to “Večer v opere

  1. Kati 5. januára 2009 o 12:07

    ……. tak to si musela mať krásny večer, aj keď je to smutný príbeh,ale hudobne majstrovský……škoda,že ja som z neho videla len úryvky…….

  2. Jan 5. januára 2009 o 17:38

    Krásna bodka za oslavou menin-gratulujem!

  3. Eva 6. januára 2009 o 8:55

    Nádherná melódia aj keď smutná. Musel to byť krásny zážitok!

  4. ღ Daniela 6. januára 2009 o 9:31

    Áno Eva, bol to nádherný zážitok Aj keď árie z tejto opery nie sú až také otrepané, chvíľami mi po tele behali zimomriavky. Aj z hudby, aj z deja. To sa mi tuším ešte nikdy v opere nestalo.

  5. ღ Daniela 6. januára 2009 o 9:35

    Ďakujem aj ostatným za príspevky k mojim blogom. Som rada, že ich čítate, že si tiež vypočujete hudbu, ktorá sa mi páči.

  6. Katarína 8. januára 2009 o 10:01

    Lepšie neskoro, ako nikdy… Tak všetko najlepšie, Daniela!

  7. ღ Daniela 8. januára 2009 o 18:06

    Ďakujem Katke za blahoželanie. Pomohli ti moje informácie ohľadne pestovania orchideí?

  8. Katarína 9. januára 2009 o 22:18

    Nuž, to to som zvedavá aj ja, ako to s ňou dopadne a či ma ešte raz poteší… Dúfam, že áno, ja som ich po odkvitnutí vždy vyhodila.. ( barbarka)

Pridaj komentár

